Zondag 27/09/2020

Sociale onrust

Lidl is nog maar het begin: "1 op de 3 winkels is ten dode opgeschreven"

Kassamedewerkers in een Lidl-filiaal: "De werknemer kost veel", zegt expert Jorg Snoeck.Beeld BELGA

Bij Lidl mag de staking dan afgelopen zijn, de hele sector staat voor een loodzware periode. De klant wil lage prijzen, de werknemer kost veel en de concurrentie van buurlanden en het internet is moordend. "De onrust bij Lidl was nog maar het begin. Ik verwacht dat drie op tien winkels dicht moeten", zegt expert Jorg Snoeck van RetailDetail.

Het personeel bij Lidl klaagt over de hoge werkdruk. Is dat niet normaal als je ziet hoe hard de keten haar best doet om te concurreren met Delhaize en Colruyt?

"Dat klopt. Lidl breidt zijn aanbod constant uit. Aanvankelijk had de keten zo'n 1.200 huismerkartikelen in de schappen liggen, maar ze merkte dat andere supermarkten er veel meer hebben. Colruyt, bijvoorbeeld, heeft er dubbel zoveel. Lidl is geen echte harddiscounter meer, omdat zijn voordeel van goedkope huismerken tegenover duurdere merken er doodgewoon niet meer is – Colruyt en co. hebben die huismerken ook. Dan moet je een andere strategie gaan voeren.

"Lidl en ook Aldi zijn buurtwinkels geworden, zoals Spar en Okay. Ze voegden 10 procent A-merken (zoals Coca-Cola en Nutella, red.) én verse producten toe, zoals brood en groenten, ook al omdat die binnenkort gewoon online bij bijvoorbeeld Amazon Fresh te bestellen zijn. Ze hoopten dat klanten daardoor vaker zouden komen. Maar ze zijn er niet op georganiseerd om buurtwinkels te zijn."

Retailexpert Jorg Snoeck van RetailDetail. Beeld rv

Wat is dan het verschil tussen Lidl of Aldi en een buurtwinkel?

"Hét grote knelpunt is dat Lidl en Aldi elk gepresteerd uur van hun personeel moeten betalen. Delhaize verdient op z'n filialen met eigen personeel quasi geen geld. Alleen op de winkels die door zelfstandigen gerund worden - AD en Proxy Delhaize - houdt de keten geld over. Waarom? Omdat zelfstandigen geen uren hebben. Ze zorgen dat het werk gedaan wordt, ook als dat betekent dat ze dag en nacht moeten werken. Lidl en Aldi hebben geen franchisenemers. Het zijn pure filialenorganisaties met ingeschreven werknemers. Zo moeten ze de strijd aangaan met de zelfstandigen die niet om 18 uur naar huis gaan. Eigenlijk is het een strijd van ambtenaren tegen zelfstandigen."

De oplossing is extra personeel inzetten. Maar precies dat wilde Lidl lange tijd niet doen.

"De keten heeft nu meer merken en zet volop in op vers. In totaal is het assortiment 20 procent groter geworden. Maar dat betekent dus ook dat er meer personeel nodig is - want al die producten moeten gelabeld worden, in de rekken gezet... Volgens berekeningen van de vakbonden heeft Lidl 600 manuren nodig om een winkel te laten draaien, maar ze doen het met 520. Extra personeel aannemen? Dan zijn ze niet meer winstgevend. De personeelskost is hier zo hoog. Eén Belg kost evenveel als veertien Bulgaren."

Gaan we straks moeten afrekenen bij Bulgaarse caissières?

"Neen, maar je moet je wel de vraag stellen: waarom zou Lidl in ons land nog een distributiecentrum vestigen? De keten wil investeren om voet naast Aldi te zetten, maar ik vrees dat dat niet meer in België zal gebeuren. Bol.com , Amazon en Zalando zetten hun distributiecentrum ook allemaal net over de grens. Waarom zou Lidl het niet in Bulgarije neerplanten? Dat is toch maar een nachtje rijden. Zo wordt er tegenwoordig geredeneerd, want de sector is in hoge nood."

Hoe somber is de toekomst van de retail?

"Heel somber. Door de technologische vooruitgang krijg je transparantie: de klant ziet meteen waar hij moet gaan om de laagste prijs te hebben. De concurrent zit niet meer op vijf minuten van je winkel, maar wereldwijd. Iedereen weet dat het in Nederland en Frankrijk goedkoper is. De moslimgemeenschap in Antwerpen rijdt volgens een beurtrol één keer per week naar Auchan in Rijsel om inkopen te doen. De volgende stap is dat ook alle distributiecentra net over de grens gaan zitten."

"Ik verwacht een megagroot probleem voor álle winkelketens. Winkels die niet rendabel zijn doordat de kosten en de taksen te hoog zijn, gaan dicht. Ik voorspel dat nog eens 30 procent van de winkels geschrapt zal worden. Dit gaat een enorme impact hebben op de maatschappij en de economie, want de retailsector is de op één na grootste werkgever van het land."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234