Vrijdag 20/05/2022

Lichtvoetig

Politieke correctheid bestond niet voor Scarlett

Gejaagd door de wind. Ik snapte die titel nooit. En de meest romantische film ter wereld? Tja, de affiche, met de heldin zwijmelend in de armen van de held, wordt nog steeds nagebootst op de omslagen van Bouquet-romannetjes in mijn krantenwinkel, dat zie ik elke dag. Maar wie in de kerstperiode naar de televisie kijkt, heeft wellicht al op jonge leeftijd kennisgemaakt met Scarlett O'Hara; en kan een kind begrijpen waaraan het hele verhaal zijn kracht ontleent, de Amerikaanse Burgeroorlog? In kinderogen zorgt die oorlog voor een overvloed van de kleuren rood en oranje, meer niet. Scarletts rondzwiepende crinolines lijken van heel wat meer belang. Voor de televisie op de luiste zondag van het jaar hoorde ik opeens weer de vertrouwde namen: Mammy, Rhett, India en Ashley, Melanie, Sue Ellen, Belle, Pittypat. Vrouwen dartelden lichtvoetig rond, gekleed in enorme stofmassa's, rokken zo weids als wereldbollen - fraai om te zien, maar wat, zo vroeg ik me plotseling af, tijdens de hondsdagen? In elk geval waren filmlichamen niet onderworpen aan de voortdurende slavernij die wij stervelingen kennen, slechts aan drie eenvoudige functies: schoonheid, lijden, kussen. Heel goed dus dat Olivia de Havilland als de door haar bevalling verzwakte Melanie zo voorzichtig en subtiel de trap afstrompelt dat je de buikpijn van haar personage als het ware meevoelt. En Katie Scarlett? Ik schrok van haar egoïsme en haar wreedheid, de achteloze manier waarop ze het leven van een zus kapotmaakte door haar verloofde in te palmen, omwille van de centen. Belle Watkins noemt Scarlett "een koude vrouw", Rhett Butler vraagt: "Word je het nooit beu om te trouwen met mannen waar je niet van houdt?" Haar kinderen beschouwt ze als collateral damage van dat noodzakelijke kwaad, het huwelijk. En toch waardeer je haar: politieke correctheid bestond niet voor Scarlett. Oh, fiddle-dee-dee!

Elke kijkbeurt levert wel een nieuwe parel op: ditmaal Hattie McDaniel, Mammy, die in een modderige straat in Atlanta zegt : "It sure is good to see homefolk."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234