Donderdag 29/07/2021

NieuwsGent-Sint-Pieters

Licht aan het einde van de (trein)tunnel? NMBS wil renovatie Gent-Sint-Pieters in 2027 afronden

Het treinstation Gent-Sint-Pieters zou klaar zijn in 2027 en zou er volgens de NMBS zo uitzien. Beeld BELGA_HANDOUT
Het treinstation Gent-Sint-Pieters zou klaar zijn in 2027 en zou er volgens de NMBS zo uitzien.Beeld BELGA_HANDOUT

De Vlaamse overheid heeft vrijdag een omgevingsvergunning verleend voor de verdere vernieuwing van het station Gent-Sint-Pieters. De plannen daarvoor zijn enkele keren aangepast, onder meer door geldgebrek en een discussie over de overkapping van enkele sporen. Maar de NMBS wil de werken nu hervatten en communiceert een streefdatum: de werken kunnen eind 2027 erop zitten.

De NMBS schrapte in 2018 een geplande overkapping van acht sporen en wilde ook op fietsenstallingen besparen. Dat leidde tot een storm van protest in volle verkiezingscampagne, waarna uiteindelijk de voltallige Gentse gemeenteraad protest aantekende. Nadat Mathias De Clercq (Open Vld) burgemeester werd, trok hij samen met schepen van Mobiliteit Filip Watteeuw (Groen) naar NMBS-topvrouw Sophie Dutordoir om het dossier te deblokkeren.

“We zijn verheugd te vernemen dat de omgevingsvergunning voor het St-Pietersstation, toch wel het drukste reizigersstation van Vlaanderen, werd toegekend”, reageren De Clercq en Watteeuw op het nieuws. “Gent krijgt daarmee eindelijk het volwaardige, moderne en toegankelijke station dat het verdient.”

Het stadsbestuur hoopt dat de streefdatum gehaald wordt en stuurt aan op een snelle hervatting van de bouwwerken. “We kijken uit naar de verdere realisatie, niet alleen van het station, maar ook van de grootste overdekte fietsstalling van Europa, goed voor 17.000 overdekte plaatsen.”

De tweede fase van de vernieuwing van het station omvat de sporen 1 tot en met 7. Die krijgen geen individuele luifels maar een volwaardige overkapping. De perrons worden verhoogd tot 76 centimeter, wat overeenstemt met de instaphoogte van de nieuwste treinen, waardoor reizigers eenvoudig in en uit de trein kunnen stappen.

Naast twee roltrappen komen er naar elk perron ook twee liften, zodat ook reizigers met een beperkte mobiliteit of geladen met een kinderwagen of met zware bagage eenvoudig naar alle perrons kunnen. In totaal zijn er ook 17.000 fietsparkeerplaatsen voorzien.

De streefdatum voor het einde van de werken is eind 2027.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234