Dinsdag 12/11/2019

Brussels Airport

Licenties van afhandelaars Aviapartner en Swissport op Zaventem verlengd

Beeld BELGA

Aviapartner en Swissport blijven tot eind 2025 verantwoordelijk voor de afhandeling van passagiers, bagage en vracht op Brussels Airport. Voor vrachtafhandeling kende de luchthaven een derde licentie toe, aan dnata (zusterbedrijf van luchtvaartmaatschappij Emirates). Dat vernam Belga uit goede bron. Brussels Airport bevestigde intussen met een persbericht.

De raad van bestuur van Brussels Airport kende de verschillende licenties donderdag toe, "op basis van verschillende elementen omtrent operationele werking, veiligheid, kwaliteit, personeel en milieu", zo staat in een persbericht van de luchthaven. De contracten lopen vanaf 28 oktober dit jaar tot in oktober 2025.

Voor de afhandeling van passagiersvliegtuigen verandert er niets: Aviapartner en Swissport behouden hun licenties. Zij zullen dus voor de passagiers en de bagage zorgen van hun klanten, de luchtvaartmaatschappijen. Het kan bijvoorbeeld gaan om check-in en boarding.

Elk van beide heeft een 30-tal klanten op de luchthaven van Zaventem, zo staat op haar website. Swissport handelt onder meer de vliegtuigen van Brussels Airlines af, een contract dat onlangs nog met drie jaar werd verlengd. Aviapartner handelt onder meer de toestellen van Ryanair en TUI fly af.

Derde speler

Voor de afhandeling van volvrachtvliegtuigen wordt er zoals eerder aangekondigd een derde speler actief op het Zaventemse tarmac. Aviapartner en Swissport krijgen het gezelschap van dnata. Deze drie afhandelaars worden ook verantwoordelijk voor het transport van vracht en post.

Een derde cargoafhandelaar was bij koninklijk besluit voorzien, vanaf dat er meer dan 140.000 ton cargo werd vervoerd met volvrachtvliegtuigen in het jaar vóór de aanbesteding. Die werd in 2017 gelanceerd; in 2016 behandelde Brussels Airport ruim 164.000 ton cargo van volvrachtvliegtuigen.

Voor een derde afhandelaar van passagiersvliegtuigen had de luchthaven in 2016 de kaap van 24 miljoen passagiers moeten halen, maar ze strandde in het aanslagenjaar op 21,8 miljoen.

De cateringlicenties op Brussels Airport blijven ten slotte in handen van Newrest Servair en LSG SkyChefs. De bedrijven die uit de boot vielen, hebben nog twee weken de tijd om in beroep te gaan.

"Uiterst fier"

Bij Aviapartner wordt uiteraard verheugd gereageerd. "We zijn uiterst fier en tevreden met het vertrouwen van de luchthaven en de luchtvaartmaatschappijen om samen te werken aan de ontwikkeling van de luchthaven", aldus voorzitter Laurent Levaux. Aviapartner, met hoofdzetel in Brussel, is actief op veertig Europese luchthavens en telt ongeveer 7.000 werknemers.

Swissport is actief in een 50-tal landen en telt naar eigen zeggen meer dan 65.000 werknemers.

De vorige licentietoekenning voor afhandeling op Brussels Airport, in 2011, had heel wat voeten in de aarde. De licenties gingen naar de operatoren Flightcare en Swissport, maar daartegen werden gerechtelijke stappen ondernomen. Omdat de zaak aansleepte, werden de licenties van de vorige operatoren (Aviapartner en Flightcare) verlengd. Nadien werd Flightcare overgenomen door Swissport. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234