Zaterdag 08/05/2021

Review

Lianne La Havas in de AB: instantverteerbaar, maar multidimensionaal

Lianne La Havas. Beeld Alex Vanhee
Lianne La Havas.Beeld Alex Vanhee

Ongemeen spijtig dat het optreden van Lianne La Havas in de nasleep van 13 november verplaatst werd naar vanavond. Niet dat ze nu minder welkom is - dat is ze nooit - maar enkele weken geleden had het iedereen nog meer deugd gedaan om zich even aan haar zonnetje te kunnen laven.

Even over Lianne: in haar DNA schuilt het geheim voor rassenvrede en haar glimlach sloopt cultuurbarrières - dat is allemaal wetenschappelijk gestaafd. Ze heeft het recept ontcijferd voor gevoelige ballades zonder stroperige nasmaak. Ze raakt heupen en dijen zonder er specifiek op te mikken en ze is sexy zonder dat ze ooit al geprobeerd heeft om sexy te zijn. Of misschien wel, maar dan is ze er gewoon goed in. Ik mag haar wel.

Met 'Blood', haar tweede plaat, verdiende ze een doorbraak die er tot nog toe niet is gekomen. Vanavond zal wel weer een stapje in de goeie richting zijn, maar daar ging het haar niet om: "Het voelt fantastisch om zoveel steun voor muziek, zoveel liefde en solidariteit te zien, in het licht van recente gebeurtenissen."

Meer dan die knik was er niet nodig, want vanaf dan stond alles in het teken van de avond, het optreden, het podium, het publiek en zijzelf. Ze stond klaar als een stier die eindelijk een matador en z'n rooie lap te pakken had gekregen: niemand zou haar dit afpakken. Niemand zou óns dit afpakken. Zo'n sfeertje hing er dus in de AB: eentje van gezelligheid - nee: samenhorigheid.

Lianne La Havas. Beeld Alex Vanhee
Lianne La Havas.Beeld Alex Vanhee

'Green and Gold' smeet er meteen chansonpop met een genereuze scheut soul tegenaan: hier en daar hoorde je wat Feist, Cat Power en Sadé. 'Is Your Love Big Enough?' maakte een schijnbeweging richting singer-songwriter om dan te exploderen in afrosoul die nét tegendraads genoeg was. Haar geluid hintte evengoed naar jazz, indie en wereldmuziek, maar het waren aanzetten die zich altijd netjes gedeisd hielden ten voordele van de sprankelende pretpop die het totaalpakket was.

'Au cinéma' draafde later voort met Franse nonchalance en het refreintje van Pharrells 'Happy' in slow-motion. 'What You Don't Do' was een vocale uitschieter, maar eentje die nooit de aandacht op zichzelf vestigde, en zowel 'Gone', 'Ghost' als 'Forget' hadden als grootste mankement een eindpunt dat de rêverie stopzette.

'Wonderful' dan: sowieso al één van haar mooiste nummers, en live beter dan op plaat. Lianne zingt tedere luisterliedjes met de fond van 90 jaar levenservaring en de vocale présence van Aretha Franklin; dat is overdreven, maar niet véél.

Lianne blijft ergens een gek beestje. Zet een heel orkest achter haar en het klinkt nog alsof ze alleen voor jou zingt. Maar evengoed kan ze, zoals in 'No Room for Doubt', even alles laten vallen en simpelweg vertellen. Er was ook extraverte Lianne: tijdens 'Grow' dirigeerde ze het publiek, net als in 'Unstoppable', en in 'Age' leek ze een cabaret aan te voeren, om zich daarna in zichzelf terug te plooien; opeens verlegen tegenover een hoop mensen die niet konden stoppen met complimentjes roepen.

Muzikaal idem dito: 'Green and Gold' was funk, maar própere funk, en dat is dan ook weer géén funk. 'Grow' had iets folky, maar kwam dan aandraven met een kaduke koebel. Als recensent zoek ik naar labeltjes, maar voor haar vind ik er geen: ik kan nog altijd niet zeggen in welke setting ze het best aard, of welk genre nu echt het hare is. Na twee albums en één avond nauwgezette observatie valt Lianne nog altijd niet thuis te brengen.

Lianne La Havas. Beeld Alex Vanhee
Lianne La Havas.Beeld Alex Vanhee

Laten we dat haar kracht noemen: zo heeft ze een streepje voor op concurrentes die óók mooi kunnen zingen. Ze is instantverteerbaar, maar multidimensionaal. Ze is een liefelijk enigma; een oase waarvan ik vermoed dat het misschien wel een fata morgana is. Ik mag haar wel.

Lianne La Havas. Beeld Alex Vanhee
Lianne La Havas.Beeld Alex Vanhee
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234