Zaterdag 19/10/2019

lhbt

Lhbt-kunst en wenskaartjes: "Een lhbt'er ziet zichzelf niet terug in zo'n kaartenrek"

Karen Lennings van The Happiness Troupe. Beeld The Happiness Troupe/Instagram

Levenspartners Nienke Koorn (30) en Karen Lennings (38) hebben samen een bedrijf in 'lhbt-kunst'. "Wij willen iets maken dat vanuit onszelf komt."

"Toen wij bekendmaakten dat we gingen trouwen, kregen we van mijn zusje het bericht dat ze geen enkele geschikte kaart kon vinden om ons te feliciteren", vertelt Nienke Koorn, die in het Nederlandse Haarlem woont met Karen Lennings. "Er waren wel kaarten met beren en andere dieren te vinden, maar geen mooie kaarten met twee vrouwen. Uiteindelijk knutselde ze zelf iets, met onze foto erin. Heel lief natuurlijk, maar echt mooi wordt zoiets niet."

Een steekproefrondje langs de kaartenrekken op het Centraal Station van Amsterdam bevestigt het verhaal van Koorn en Lennings. Er zijn veel kaarten voor heterostellen en inderdaad ook een trits genderneutrale dieren, zoals duiven en flamingo's. Afbeeldingen van twee mannen of vrouwen die trouwen, ontbreken. In het kaartenschap 'Kinderen' vind je allerhande roze en blauwe babykaarten gericht aan trotse papa's en mama's. Maar voor twee vrouwen, of een regenbooggezin met bijvoorbeeld twee moeders en twee vaders, is het lastig kiezen.

Hallmark, de grootste kaartenverkoper in Nederland, biedt op internet een paar kaarten in 'lhbt-thema' aan, met bijvoorbeeld de tekst 'Lesbi Honest', vergezeld van de hashtag #iedereenmagzoenen. Koorn: "Dat is voor lhbt'ers meteen heel erg geprofileerd, zo worden de verschillen juist benadrukt."

Een gerichte zoekactie bij het sympathieke, door vrijwilligers gerunde Pink Point op de Westermarkt, levert eveneens magere oogst op: een kaart met twee bruidegoms op een trouwtaart, met op de achtergrond panterprint. 

Symboliek

Ogenschijnlijk is het een klein probleem: er worden jaarlijks steeds minder kaarten verstuurd en met een beetje moeite maak je er makkelijk zelf een. Het zit hem echter in de symboliek, vinden Koorn en Lennings. "Toen ik klein was, was Karen nog niet zo'n normale naam. Meisjes heetten Karin, met een i", vertelt Lennings. "Ik wilde altijd graag van die sleutelhangers, met je naam erop. Heel lelijk, maar dat wil je als kind. Die bestonden niet met mijn naam. Zo'n gevoel is het ongeveer om jezelf als lhbt'er niet terug te zien in zo'n kaartenrek. Een gevoel van er niet bij horen, niet normaal zijn."

Beeld THT

Voor Koorn en Lennings voelde dit als een probleem. Lennings is illustrator en dacht al langer na over een genderneutraal kinderboek waarin de hoofdpersoon niet alleen maar 'jongens-' of 'meisjesdingen' doet. "Maar het verhaal bleek groter te zijn: er ontbreken nog steeds veel producten voor de lhbt-gemeenschap." Koorn is zakelijk aangelegd, en het stel besloot in het gat op de markt te springen. Samen richtten ze The Happiness Troupe op, een bedrijf dat zich specialiseert in 'lhbt-kunst': kaarten met 'I love my dads', prints met twee verliefde hartenvrouwen en regenboogspeldjes.

Hoewel regenboogprints en stellen van hetzelfde geslacht nu nog overheersen, willen ze niet alleen maar producten voor homo's of lesbiennes maken. "Integendeel, we willen echt een club zijn, een troupe dus. Als we 'Hoera, een baby'-kaarten maken, willen we niet alleen voor twee moeders of vaders iets maken, maar bijvoorbeeld ook voor één moeder, of een regenbooggezin," vertelt Koorn.

"Wij willen met ons werk juist laten zien dat er meer overeenkomsten dan verschillen bestaan tussen de verschillende seksualiteiten. Iedereen is welkom bij ons, ook om suggesties aan te dragen over wat er nog ontbreekt. Ook hetero's."

Beeld THT

Activistisch

Koorn en Lennings zien hun werk als activistisch, "Maar wel een vrolijke en positieve vorm hiervan," zegt Koorn lachend. "Laatst was er in de VS discussie over Moederdag. Die term zou niet inclusief zijn naar transgenderouders en zou daarom 'niet meer mogen'. Daar zijn wij niet zo van: voor sommige mensen werkt Moederdag immers prima. We willen echter een alternatief bieden – waarom geen andere dag verzinnen die het mogelijk maakt wél datgene te vieren wat jij bent?"

"Er zijn bedrijven die zich vooral heel lhbt-vriendelijk tonen als er iets te verdienen valt," vult Lennings aan. "Tijdens Pride zie je bijvoorbeeld reclames van banken en energiebedrijven met mensen van hetzelfde geslacht, en de rest van het jaar niet. Dat is volgens ons de verkeerde manier: wij willen iets maken dat vanuit onszelf komt."

De kaarten en de site zijn bewust in het Engels: de afzetmarkt is internationaal een stuk groter en veel aanbod is er nog niet. Koorn en Lennings zijn inmiddels alweer bezig met een volgende stap. "We zouden graag samen een kindje willen en willen een babyboek maken dat bij elke gezinsvorm past," zegt Koorn. Dat wil zeggen: zonder roze en blauw als 'mannelijke' of 'vrouwelijke' kleuren, en zonder invulteksten als: 'Vandaag heeft papa.…'

"Het moet normaal worden om gender niet steeds te benoemen en zo genderrollen te doorbreken. Binnenkort beginnen we hier een crowdfunding voor. Het grappige is dat kinderen hier voor openstaan, het zijn de volwassenen die er moeite mee hebben." Lennings: "Het is ontzettend leuk wat we nu doen, en om samen te werken. Maar uiteindelijk moet ons werk natuurlijk overbodig worden, omdat het normaal is geworden."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234