Dinsdag 11/05/2021

Lezersbrieven

Flexi-jobs

De liberale familie laat er geen twijfel over bestaan wat voor hen de inzet van het concurrentiepact moet zijn. De MR lanceerde het idee van een fiscale schok: verlaag de vennootschapsbelasting voor KMO's van 33 procent naar 23 procent. En in deze krant stelden de Vlaamse liberalen goedkopere overuren (bovenop de zware fiscale stimulans voor overuren) en kleine oproepcontracten voor. Want dat is wat hun flexi-jobs zijn. Met lagere sociale lasten voor de werkgever en minder belastingen voor de werknemer.

De flexi-jobs zullen het voor werklozen echter moeilijker maken om een goede job te vinden. De prioriteit moet gaan naar een lastenverschuiving om jobs te creëren of hier te houden.

We kunnen nog altijd bogen op een stevige productiviteit die de hoge loonkost compenseert, zeker in de industrie. Maar die productiviteit slabakt. We verliezen voorsprong. En dus staan we open voor een debat over loonkost. Het doorsnee loon is niet te hoog, de lasten op lonen zijn dat wel. Omdat de sociale zekerheid voor haar inkomsten te zwaar teert op de werknemers. En te weinig vraagt aan andere inkomens, in het bijzonder deze uit vermogen. We moeten de belastingdruk dus eerlijker spreiden.

We moeten het geld voor een lastenverschuiving inzetten in waar ze het meeste verschil maakt. Dan kom je deels terecht bij de lagere lonen. Dat is een van de weinige zaken waar de economen het over eens zijn. Een lastenverschuiving met alternatieve financiering en de meer doelmatige inzet van de loonlastverlagingen is macro-economisch alleen maar winst. Met als grootste winnaar de groei en de werkgelegenheid. Minder werklozen betekent meer sociale cohesie en een betere voorbereiding op de vergrijzingskosten. Daarom doe ik de oproep aan alle verantwoordelijken zich te focussen op één macro-doelstelling: hoe tot een relancebeleid komen dat jobs creëert of hier houdt. Dan winnen we allemaal.

Marc Leemans, Voorzitter van het ACV

Toplonen (1)

Op een zeker 'niveau' wordt loon niet gezien als een vergoeding voor het verrichte werk, maar eerder als een waardebepaling voor de persoon waar het over gaat. Ik stel me dikwijls de vraag of er ooit wel eens een definitie komt van die exuberante waarde voor iemands kunnen. Deze CEO's hebben ook maar de beschikking over 24 uur per dag en binnen die tijd kunnen ze zoveel meer dan een ander? Hoog tijd dat we het gouden kalf eens naar de juiste proporties terug brengen en de economie herwaarderen op basis van reële productiviteit - lucht krijg je aan elk benzinestation gratis.

Bruno Steyaert, via de website

Toplonen (2)

Johnny Thijs verdient dus 1,1 miljoen euro per jaar. En de CEO van Belgacom meer dan het dubbele.

Ter vergelijking: de president van de VS heeft volgens JOBAT een basisloon van 311.332 euro, vermeerderd met onkostenvergoeding, reis- en entertainmentbudget ontvangt hij 520.750 euro. De burgemeesters van Antwerpen (+ 512.000 inwoners) en Gent (+ 250.000 inwoners) verdienen 127.491,72 euro (volgens référence.be). Dat zegt genoeg.

Het aandeel van het gewone personeel bij De Post (postbodes, onderhoudspersoneel, loketbediendes) is de laatste jaren drastisch geslonken. Veel personeel laten afvloeien, daar verdien je de titel Manager van het jaar mee. Dat heeft o.a. Bert De Graeve bij Bekaert bewezen, Manager van het jaar 2009.

Postbodes kregen normen opgelegd die het hen niet meer mogelijk maakte nog sociaal contact te hebben met de klanten. En dan zegt dhr. Thijs in De Tijd dat veel bedrijven het fysieke contact met de klant verloren hebben. En hij kan dat voor hen oplossen!

Lili Bammens, Zolder

Toplonen (3)

Mensen als Thijs weten niet wat 'loon naar werken' echt betekent. Als hij dat wist, zou hij tevreden moeten zijn met 290.000 euro. Als zijn brein zoveel waard is, kan hij er bij orgaandonatie nog veel geld van maken.

Bertin Vermeulen, via de website

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234