Woensdag 12/05/2021

Lezersbrieven

Voetbal, big business

Voetbal is natuurlijk big business, maar het rare is dat het grote gewin het resultaat is van omgekeerde economische regels. Firma's betalen fortuinen om hun reclame op de voetbalshirts te krijgen en de televisiezenders betalen op hun beurt aan het voetbal om die reclame uit te zenden.

De firma Voetbal passeert dus tweemaal langs de kassa! Idem voor andere commer-ciële sportevenementen, zoals de Tourof Olympische Spelen.

Het zou de logica zelve zijn dat de zenders groot geld ontvangen om die gesponsorde sport op de buis te brengen. Quod non. Wanneer gaan zij eens aan tafel gaan zitten om de rollen om te draaien: zonder televisiebarst deze sportbubbel.

Ik zie een gelijkenis met de OPEC in de jaren '70: de olieprijs vertienvoudigde in een paar jaar tijd omdat die landen plots beseften hoe sterk ze waren op de energiemarkt.

Paul De Corte, Brugge

Hezbollah

Met belangstelling las ik de opiniebijdrage van Thomas Gillis: 'Hezbollah steekt de lont in het kruitvat' (DM 22/5). Met uitzondering van de opstand in Bahrein kan de Arabische Lente in essentie herleid worden tot een poging van de soennitische islam in het Midden-Oosten om meer macht te verwerven ten nadele van meer seculiere regimes (Tunesië, Egypte, Libië) of regimes die niet volledig door soennieten gedomineerd worden (Irak, Libanon, Syrië).

De steun van olieleveranciers als Saoedi-Arabië en Qatar mag geen reden zijn voor het Westen om zich te mengen in die godsdienstoorlog.

Anka Coppens, via de website

Culturele vrijheid en superdiversiteit

Wouter Van Besien heeft een punt (DM 22/5). Ik kom soms in een restaurant in Schaarbeek waar bewonersvergaderingen plaatsvinden. Soms lopen de discussies hoog op, want er zijn nieuwkomers die de geplogenheden niet respecteren. Ik betuig hier mijn respect voor de voorzitters die steeds pogen tot een goede verstandhouding te komen: met respect voor het oude en plaats voor het nieuwe. Waarom kan dat niet op macroniveau?

Steven Lambrecht, via de website

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234