Vrijdag 03/12/2021

Lezersbrieven

Wie mag indignado zijn?

In zijn stuk 'Repliek van een indignado' richt Linus Van Hellemont zich tot ons als voorzitters van politieke jongerenorganisaties (DM 20/10). Ik beschouw dit als een uitgestoken hand. In plaats van op zoek te gaan naar verschillen tussen indignados en politieke jongeren, zoek ik graag de gelijkenissen op. Verontwaardiging is wat jongeren bindt. Dat is onze kracht, laten we die gebruiken om het huidige systeem te veranderen in de richting van een nieuwe wereldorde gebaseerd op solidariteit, rechtvaardige economie, duurzaamheid en een andere politiek. Dat zoveel jongeren deze principes delen is hoopgevend.

Jongeren worden, naast vrouwen en migranten, het hardst getroffen door de crisis. Indignados vragen een nieuw politiek systeem, omdat ze zich niet langer vertegenwoordigd voelen door het huidige. Daarin verschillen ze niet van de linkse politieke jongeren, die bovendien ook pleiten voor meer democratie in andere delen van de samenleving zoals scholen en universiteiten.

Net als de indignados hekelen linkse jongeren de huidige onmacht van de politiek. De ECB zou de enige zijn die kan voorkomen dat de schuldencrisis verder uit de hand loopt. Maar die bank is met geen stokken te bewegen, omdat ze een niet-verkozen bureaucratie is die zich vastklampt aan haar eigen dogma's. Op termijn hebben we hebben een globale oplossing voor de crisis nodig, Eurobonds gesteund door een gemeenschappelijk begrotingsbeleid.

Als politieke jongeren kiezen we ervoor om de politiek van binnenuit democratischer te maken. Opdat iedereen zich erdoor vertegenwoordigd voelt. Hoe die politiek van de toekomst er moet uitzien is aan jongeren hier en elders om samen uit te maken.

Anke Gittenaer, Voorzitter Animo, jong links en Kaisa Penny, Voorzitter Ecosy, Europese jongsocialisten

NMBS

Ik treed Jeroen de Preter graag bij in zijn stuk 'De winst van de verlieslatende trein' (DM 20/10). Door het aanbod uit te hollen wordt reizen met de trein nog minder aantrekkelijk voor de reiziger, die met de vertragingen en problemen met verouderd materieel reeds op de proef is gesteld. Nu kennen we de toekomstvisie van de NMBS: enkel nog inzetten op goed bezette treinen. Als je een abonnement neemt op de trein is dat alleen interessant als je daar een uitgebreid aanbod voor in de plaats krijgt. Het is enkel door een uitgebreid netwerk aan te bieden dat de trein een waardig alternatief kan zijn voor de auto. Een maximale dienstverlening zou centraal moeten staan. Zo worden er bijvoorbeeld verschillende treinen afgeschaft op de lijn Dendermonde-Brussel. Nochtans kan je de bus hier moeilijk een gelijkwaardig alternatief noemen qua comfort en reistijd.

Griet Wauters, Dendermonde

Kadhafi's dood

Wie zijn wij om te juichen over beelden van een doodgeslagen man? Het volk versloeg zijn onderdrukker en wij vervallen in oud Romeins gladiatorengejoel, met de duim naar beneden. Geef het volk brood en spelen. En we vergeten alles over vrijheid en waardigheid.

Christine Fiatti, Antwerpen

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234