Woensdag 21/04/2021

Lezersbrieven

undefined

Spoor (1)

"Dat we met zijn allen een dag ons plan moeten trekken zonder trein is vervelend maar overkomelijk." Behalve dat ik als zelfstandig IT'er bij een klant in Brussel per dag betaald word. Omdat ik niet bij mijn klant raak, verdien ik dankzij de bonden - die geld genoeg hebben - weer eens nul euro die dag. Maar laat ons de economie nog maar een stukje meer in de richting van de afgrond duwen.

Bastiaan Le Compte, via de website

Spoor (2)

Privatisering is geen oplossing, want dat impliceert ontslagen en de dienstverlening wordt er niet noodzakelijk beter op - zie het Verenigd Koninkrijk. En dan zouden mensen in kleinere gemeenten als pakweg Eppegem en Weerde of in de omgeving van Dendermonde of in Overpelt en Lommel niet meer bediend worden. Graag tegemoetkoming van de drie kanten en ACOD/ACW Spoor: verlaat jullie egelstelling. Jullie raken de sympathie van de spoorreizigers kwijt als jullie maand na maand staken.

Peter Peeters, via de website

Spoor (3)

Niet alles wat Europa heeft opgedrongen is goed. De splitsing van de spoorwegen wordt aangevochten door de Duitsers voor het Europese Hof. Misschien is de Eenheidsstructuur toch beter in belang van het doel: de reiziger te vervoeren. Minister Magnette moet zich verantwoorden over zijn nieuwe plannen voor het weer te laat is. Misschien is dit wel de énige verantwoorde staking sinds lang, hoewel de bonden rekenschap zouden moeten geven aan hun reizigers.

Leo Van Beirs, via de website

Spoor (4)

Waarom geen betaalstaking, klinkt het in jullie standpunt. Eenvoudig, bijna niemand die de trein neemt betaalt die zelf. In het merendeel van de gevallen is het de werkgever die betaalt via een derdebetalersregeling. Een significant deel van die werknemers werkt dan nog eens voor de overheid die al betaald heeft. Conclusie: het zou alleen maar de visie binnen de overheid bevestigen dat een spoormaatschappij er niet is binnen een ecologisch mobiliteitsbeleid, maar er gewoon is om werk te verschaffen.

Dries Bellen, via de website

Spoor (5)

Bij een sociaal conflict (en ook bij andere conflicten) komt het erop aan zich niet te vergissen van tegenstander, en in dit geval is de tegenstander niet de treinreiziger maar de directie en de bevoegde minister. Het is dus aangewezen om acties te ondernemen die alleen deze tegenstander treffen.

Het probleem met treinstakingen is immers dat steeds dezelfde groep mensen wordt geraakt, met name de reizigers. Dit is kortzichtig en dom om drie redenen. De reizigers zijn de klanten van het spoorpersoneel, de acties schrikken potentiële klanten af en ze bezorgen het syndicalisme een enorme reputatieschade bij de rest van de bevolking.

Ik geloof in de absolute noodzakelijkheid van een weerbaar syndicalisme, niet enkel bij ons maar ook universeel. Een strijdbaar syndicalisme is de enige manier om de uitbuiting wereldwijd tegen te gaan, zowel in de openbare diensten als in de industrie en de landbouw.

Maar net als een guerrillabeweging heeft het syndicalisme de steun of minstens de sympathie van de bevolking nodig. En die sympathie gaat compleet verloren als de bevolking zich telkens gegijzeld voelt door de vakbondsacties. Hoog tijd dus voor de bonden om andere acties te bedenken. Al moet ik nederig toegeven dat afgezien van een betaalstaking mij geen alternatief te binnen schiet. Tenzij een staking op een dag die minder pijnlijk is voor de reizigers, dus niet op een werkdag.

Staf De Wilde, De Haan

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234