Lezersbrieven
Zij stond aan de rand van een burn-out, hij landde er middenin. Af te meten aan de reacties en shares via sociale media, raakten presentatrice Erika Van Tielen (met een opiniestuk) en Maarten De Gendt (in een interview) een gevoelige snaar. Een selectie.
Nood aan mentoren
Als coach kom ik bijna iedere dag iemand tegen die aan de rand van een burn-out zegt te zijn. Deze week vertelde een jonge supervisor me dat hij verwacht te zullen crashen. Wie krijgt een burn-out? De mensen die vurig zijn. 'Mij kon ziets niet overkomen. Dacht ik', getuigt Maarten De Gendt (DM 10/10). Erika Van Tielen was de burn-out nabij (DM 10/10). Ze wil feedback, ze wil groeien, haar talenten ontwikkelen, gecoacht worden, getriggerd, uitgedaagd worden om haar potentieel te benutten.
We hebben geen bazen meer nodig, wel mentoren die hun wijsheid creatief delen en die bereid zijn zelf te leren van hun Mentee.
Danielle De Wilde, via de website
HR
In veel bedrijven ziet men enkel de 'resources' en niet de 'human'...
Michael Wolf, via de website
Kapitaal
Ik ben zaakvoerder van een schoonmaakbedrijf met een 100-tal medewerkers. Misschien omdat onze organisatie kleiner is - maar ik denk van niet - besteden wij veel aandacht aan onze mensen. Zij zijn ons belangrijkste 'kapitaal'. Dat vergt geen inspanning, het is een attitude. People make the difference.
Veerle Verfaille, via de website
Cijfers
Managers worden op een verkeerde manier beoordeeld en beloond. Alle heil is te vinden in de cijfers. Welvaart is belangrijk, maar ook welzijn. Werknemerstevredenheid en -motivatie, alsook de beoordeling van leiderschap door de werknemers zouden eveneens moeten meegenomen worden. Maar dit valt buiten de scope van de top.
Tim Van Speybroeck, via de website
School voor bazen
Werknemers met wankel zelfvertrouwen en dito zelfbeeld - en daaraan is niets uitzonderlijks of minderwaardigs - behoeven regelmatig schouderklopjes. Maar eigenlijk behoeft iedereen de feedback waar Erika Van Tielen in haar opiniestuk om vraagt, zowel de baas als de m/v op de werkvloer. In mijn bedrijf passeert elke werknemer tijdens de zesde maand op evaluatiegesprek en tijdens de twaalfde op beoordelingsgesprek. Tussendoor wordt regelmatig de 'temperatuur' gemeten en gemotiveerd. Maar waar kan men leren 'baas' te zijn?
Walter Claeys, via de website
24/7
Heel herkenbaar, wat Erika Van Tielen schrijft. Alles lijkt vanzelfsprekend. Je komt acht uur lang je ding doen en op het eind van de maand krijg je je loon. Waardering? Een schouderklopje? Maar o wee als je een stap verkeerd zet. Je moet wel beschikbaar zijn 24/24, 7/7. Anders behoor je bij de luie en niet gemotiveerde werknemers.
Ik ben ambtenaar maar wel ééntje die verdomd hard moet werken voor haar loon. Sociaal leven? Noppes. Gezin? Grapje zeker! Heel wat collega's zijn het moe maar waar vind je nog werkzekerheid?
Ann Van Hijfte, via de website
Schouderklopje
Beste Erika Van Tielen, jij mag doen wat je graag doet, je krijgt waardering wanneer mensen je horen, zien of lezen. Dit is geen aanval op jou, maar hoeveel mensen sleuren zich elke morgen naar hun job? Allemaal om iets te bereiken. Dat schouderklopje moet je jezelf geven.
Tine Vechter, via de website