Donderdag 21/10/2021

Lezersbrieven

Ziekte van Lyme

Ik heb grote bedenkingen bij het dubbelinterview met John en Marc Crombez over Lyme ('Bijna dood door een foute diagnose', DM 19/3). Ik ben coördinator van de Belgian Antibiotic Policy Coordination Committee (www.health.belgium.be/antibiotics). Tijdens de laatste vergadering van onze werkgroep ziekenhuisgeneeskunde trokken verschillende infectiologen aan de alarmbel omdat ze regelmatig geconfronteerd werden met patiënten die maandenlang behandeld werden met antibiotica omwille van een zogezegde chronische Lyme. Net zoals alle geneesmiddelen hebben antibiotica bijwerkingen en bovendien leidt hun onverantwoord gebruik tot ontwikkeling van resistentie bij bacteriën.

Er is geen enkele wetenschappelijke evidentie dat chronische Lyme verantwoordelijk is voor de aspecifieke symptomen van patiënten met vermoeden van CVS. De Elispot-test die vermeld wordt in het artikel is in feite geen test voor Lyme, maar een generieke testmethodologie. En er is al helemaal geen evidentie dat zeer langdurige antibioticakuren en allerlei mysterieuze voedingssupplementen en kruidenmengsels enig positief effect hebben op deze (psychosomatische) symptomen.

Ik vrees dat het interview veel wanhopige mensen valse hoop heeft gegeven.

Dr. Michiel Costers, FOD Volksgezondheid

Duurder treinticket (1)

Op het moment dat ik vanmorgen het artikel 'Treinticket moet 30 procent hoger' las in de krant, stond ik te wachten op de trein. Die kwam eraan maar zat propvol. Vaak vroeg ik me al af of de mensen van de directie van de spoorwegen ooit al zelf met de trein reisden. Misschien moet dat eens de eerste opdracht zijn voor deze goedbetaalde en achteraf natrappende CEO's: vermom je een dag als klant van je bedrijf en zie wat er gebeurt. Tot voor een paar maanden reed er een dubbeldektrein van La Hulpe naar Brussel, nu is die vervangen in de spits door een gloednieuw stel maar staan er weer tientallen, soms honderden mensen een halfuur lang recht op de trein naar Brussel. De trein is nochtans een 'openbaar' vervoermiddel. Onder 'openbaar' versta ik nog steeds 'toegankelijk voor het grote publiek'. Toegankelijk betekent gemakkelijk bereikbaar, maar ook financieel toegankelijk, dus betaalbaar voor alle Belgen. Als je de jaarlijkse 3 miljard goed en nuttig besteedt aan propere, stipte treinen met voldoende capaciteit en gemotiveerde, enthousiaste goedbetaalde werkmensen en daarmee het fileleed en de bijhorende smog en milieuhinder beperkt, dan is dit welbesteed belastingsgeld.

Lena Van der Bruggen, Overijse

Duurder treinticket (2)

Oud-NMBS-topman Marc Descheemaecker trapt in zijn pas verschenen boek hevig na naar betrokkenen uit zijn verleden bij de spoorwegen. Leuk om even een relletje te starten, maar veel verhelderender is de visie die hij, samen met enkele captains of industry, geeft op de toekomst van het spoor. "Wil de reiziger een goede treinrit, dan zal hij daar voor moeten betalen." En ik maar denken dat de NMBS al met belastinggeld werd gefinancierd. En dat daar dus sowieso een goede dienstverlening mag tegenover staan.

Tevens worden vraagtekens gesteld bij de 'vanzelfsprekendheid' waarmee de NMBS 3 miljard euro per jaar krijgt. Het fiscale voordeel voor bedrijfswagens bedraagt jaarlijks tot 4 miljard euro, waarmee we koploper zijn in Europa. En o wee als er aan gemorreld wordt. En dan hebben we het nog niet gehad over het veelvoud dat jaarlijks naar de aanpassing en het onderhoud van de auto-infrastructuur gaat. Nochtans zijn alle experts het erover eens dat als je een duidelijke shift naar duurzame mobiliteit wil bewerkstelligen, dat fiscale voordeel voor bedrijfswagens absurd is. En dat er net veel meer in beter openbaar vervoer moet worden geïnvesteerd.

David Vanholsbeeck, Assebroek

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234