Maandag 16/05/2022

Lezersbrieven

Voorbereiden op de arbeidsmarkt

Yves Desmet schreef een sterk pleidooi voor inspirerende leerkrachten (DM 1/9). Jammer van de aanbeveling waarmee het pleidooi afsloot: "En als er af een toe eentje tussen zit die denkt dat hij je alleen maar moet voorbereiden op de arbeidsmarkt, laat hem doen, negeer hem: over twintig jaar zal je hem vergeten zijn."

Een school moet niet per definitie gedicteerd worden door de wensen van 'de markt'. Helemaal akkoord daarmee. Maar het aloude begrip "arbeidsmarkt" klinkt wellicht al te lang pejoratief. Misschien kan dit ons huiswerk zijn voor het schooljaar 2014-2015: de vermaledijde term 'arbeidsmarkt' te verlossen van zijn pejoratieve bijklank? Alle suggesties zijn welkom.

Want die arbeidsmarkt, dat is niet het schoolse leven. Dat is de school van het leven. In het beste geval zelfs een nog fijnere school dan die waar je les kreeg.

Op de arbeidsmarkt ga je je eigen leven leiden. Op de arbeidsmarkt kan je je dromen en ideeën omzetten in daden. Op de arbeidsmarkt kan je iets maken dat van jezelf is. Op de arbeidsmarkt vind je verwante zielen waarmee je elke dag grote en kleine dingen kan realiseren. En daar geef je toch maar best het beste van jezelf, vanaf dag één.

Het beste van jezelf... Is dat niet precies het stukje waarvan je hoopt dat je het ontdekt tijdens je schooljaren? Is dat niet die troef waarvan je vandaag weet: die pakken ze mij nooit af. Het beste van jezelf, is dat niet wat je in je voelde opborrelen als een inspirerende leerkracht je prikkelde op de schoolbank?

Wie inspirerende leerkrachten krijgt, zoals Yves Desmet ze trefzeker beschreef, en daardoor uitgroeit tot een zelfkritische, evenwichtige, zelfbewuste jongeling..., is die niet per definitie klaar voor de arbeidsmarkt? Wij geloven van wel.

Als wij met Unizo deze week het idee lanceerden om sommige scholieren en studenten in hun laatste jaar een stage te gunnen eerder dan een zoveelste opdracht voor een geschreven eindwerk, dan is dat om hen het beste van zichzelf te laten ontdekken. Want dat kan dus op de arbeidsmarkt. Het kan een verademing zijn om eens een beetje te voelen hoe het voelt om echt te werken. En zo zouden het schoolse leven en de school van het leven iets natuurlijker in elkaar kunnen overvloeien. Wedden dat die jongelui dat helemaal niet zo erg zouden vinden? Wel integendeel.

Karel Van Eetvelt, gedelegeerd bestuurder Unizo

Leren leraar zijn

Er zijn opleidingen voor acteurs, voor beeldhouwers, voor componisten. Niemand beweert dat je op die kunstopleidingen alles leert, maar niemand zal zeggen dat er over acteren, beeldhouwen en componeren niets te leren valt.

Met leren les geven is het niet anders. Maar dat betekent niet dat leraren in hun opleiding leren wat ze zouden moeten leren.

Een voorbeeld. Ik kom vaak op basisscholen om uit te leggen hoe de alfabetcode-methodiek (www.alfabetcode.be) voor lezen en spellen eruitziet.

Aan jonge leerkrachten en stagiairs vraag ik dan wat ze in hun opleiding hebben geleerd over hoe je kinderen het best leert lezen. Het antwoord is altijd hetzelfde: 'Niets. Op je school zullen ze een methode volgen en die voer je uit.'

En dat terwijl lezen een basisvaardigheid is, een sleutel tot ontwikkeling.

Stel je een vergelijkbare situatie voor op een hotelschool: 'In je restaurant zal een kookboek liggen en dat volg je.' Dat zou niemand accepteren. We zouden ten minste eisen dat ze het verschil leren zien tussen een goed en een slecht kookboek.

Maar in de lerarenopleiding lijken we zelfs dat niet nodig te vinden. Niemand leert er in te schatten of de leuke handpop en de coole app waarmee de methodemakers hun product hebben vernieuwd als een argument voor of tegen de methode moet worden beschouwd.

Intussen accepteren we dat de technische leesvaardigheid systematisch achteruitgaat, zoals de CLB-koepel in september 2013 meldde, en dat zo'n 20 procent van de Vlaamse kinderen de basisschool verlaat met twee jaar leesachterstand. Intussen sussen we onszelf met de aanname dat veel van die problemen verband houden met een defect in het brein van die kinderen: ze zullen wel dyslectisch zijn.

Geef die kinderen een leerkracht die weet hoe je kinderen leert lezen. En dan leren ze het wél.

Je kunt niet alles leren in een lerarenopleiding, maar wie leerkracht op een basisschool wil worden, moet leren hoe je kinderen leert lezen. Dat lijkt vanzelfsprekend, maar het gebeurt nauwelijks.

Erik Moonen, Universiteit Hasselt

Politieke benoemingen

De federale regering in wording wijdde gisteren een bespreking aan de ambtenaren. Er moet performanter gewerkt worden, meer geïnvesteerd in informatica en elke minister kiest zich een topambtenaar van dezelfde politieke kleur.

Als die topambtenaar dan ook bij voorkeur zal willen werken met ambtenaren van dezelfde kleur is het hek van de dam! Hallo zeg? En voorlopig is er bitter weinig reactie op dit staaltje van zeer oude politieke cultuur.

Waar voordien nog wat schroom bestond, vraag men nu openlijk om een partijkaart, misschien ook wel de correcte dresscode en zeker niet te vergeten de verplichting om de leeuw te laten wapperen op 11 juli!

Wat met de neutraliteit van de overheid? Het is een slechte zaak voor de ambtenaar én voor de burger!

Chris Reniers, algemeen secretaris ACOD

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234