Donderdag 01/10/2020

Lezersbrieven

Verhaeghe vs. Denys (1)

Naar aanleiding van het boek van Tuur Viaene heeft Paul Verhaeghe geschreven over de wijze waarop werkzoekenden worden behandeld door interimkantoren (DM 1/2). Meteen krijgt Jan Denys drie kolommen om uit te leggen dat de professor er niet veel van kent (DM 3/2). Denys is woordvoerder van één van de multinationale uitzendbedrijven, Randstad nv. Deze "ondersteunen werkzoekenden actief in hun zoektocht naar werk", ze "helpen mensen actief om hun plaats op de arbeidsplarkt te vinden", "werkzoekenden worden op duurzame manier toegeleid naar de arbeidsmarkt".

Deze woordenschat verbergt dat veel werkzoekenden niet aan een vaste job geholpen worden. Dat het aantal werkzoekenden in ons land al jaren even hoog blijft (zonder de leefloners mee te tellen) en stijgt in vele andere landen, bewijst dat het activerings- en schorsingsbeleid een vorm van bedrog is. Een pesterij, zeggen de vakbonden. Maar niet voor de interim- en uitzendkantoren en andere commerciële bedrijfjes ('flexbranche' genoemd in Nederland). Die verdienen er juist aan.

Om zijn aandeelhouders te verwennen, startte Randstad zopas de inkoop van eigen aandelen, voor een bedrag van afgerond 28 miljoen euro. De nettowinst was 29,9 miljoen in 2012, 171,6 miljoen in 2011, op een omzet van 16,2 miljard. Voor 2015 wordt gemikt op een winstmarge van 5-6 procent. Of de uitzendgroep Adecco (nog veroordeeld voor discriminatie van werkzoekenden: 'Blanc Bleu Belge'): een nettowinst van 190 miljoen in het derde kwartaal 2013, dit is een stijging van 61 procent. Winst dankzij de blijvend hoge werkloosheid.

Jan Denys spreekt niet over de echte oorzaak van de werkloosheid: dat er veel te weinig betaalde arbeidsplaatsen zijn voor zo veel werklozen. En dat de commerciële sector zowel als diverse overheden voortgaan met arbeidsplaatsen te schrappen: besparingen, weet u wel?

Frank Roels, Gent

Verhaeghe vs. Denys (2)

Arbeidsmarktdeskundige Jan Denys is in het debat over interimwerk (DM 1/2 en 3/2) eerder partij dan rechter. Ik heb vanuit Steunpunt Tewerkstelling met het bedrijf waar hij voor werkt, Randstad, in een uitbestede opdracht van de VDAB gewerkt. Er zijn grote verschillen in de aanpak van de commerciële organisaties tegenover deze van de sociale organisaties. Het verschil zit al in de keuzes van de VDAB, in het uitbestedingsbeleid en in de dispatching van de werkzoekenden naar de partners of het eigen aanbod.

De sterkste profielen gaan doorgaans naar de commerciële partners, de middenprofielen naar het eigen VDAB-aanbod en de zwakste profielen naar de sociale partners.

De sociale organisaties die met opleiding en tewerkstelling van kwetsbare groepen bezig zijn, zijn hier dertig jaar geleden mee begonnen. Het is pas door de inbreng van Europese middelen (een tiental jaar geleden) dat er ook Europese richtlijnen moesten worden gevolgd, en dat uitbestedingen moesten gebeuren om sociale doelstellingen te realiseren. Zodoende werd dit een markt en werd het terrein van opleiding en tewerkstellingsinitiatieven overspoeld door steeds meer commerciële en zelfs multinationale ondernemingen. Dát is het echte verhaal.

Dat er sprake is van vermarkting van de sociale sector is geen uniek gegeven met betrekking tot opleidings- en tewerkstellingsinitiatieven. Steeds meer sociale en sociaal-culturele initiatieven worden geconfronteerd met een subsidiebeleid waarin ze moeten gaan opboksen tegen commerciële spelers, of ze worden gedwongen zelf meer in een commercieel carcan te functioneren. Dat dit allemaal te maken heeft met de uitholling van de verzorgingsstaat en de verdergaande analyses hierover laat ik aan anderen over. Maar ik heb twijfels over een beleid dat voor de realisatie van sociale doelstellingen sociale organisaties opzij schuift ten gunste van commerciële.

Erik Vandenhoeck, via e-mail

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234