Zaterdag 28/11/2020

Lezersbrieven

Lezers antwoorden Ben Weyts: ‘Het herexamendiscours van N-VA kan best wel enige nuancering gebruiken’

Vlaams onderwijsminister Ben Weyts (N-VA).Beeld BELGA

Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) wil meer herexamens in het secundair onderwijs in de strijd tegen de ‘zesjescultuur’. Onze lezers reageren.

Herexamens

Het herexamendiscours van N-VA kan best wel enige nuancering gebruiken. De herexamens werden naar mijn weten nooit afgeschaft! Ze werden onderzocht op hun zinvolheid. 

Als een leerling een zware onvoldoende heeft kunnen er drie oorzaken zijn. 

1. De leerling heeft echt te weinig inzicht in en aanleg voor het vak en dus is de kans zeer groot dat hij (of zij) ook niet slaagt voor het herexamen en bijna zeker ook nooit in de volgende jaren. Dan kan de klassenraad toch beter direct beslissen om de leerling niet te laten slagen en om met leerling en ouders te zoeken naar een degelijke uitweg. (Zo’n beslissing werd en wordt gegarandeerd aangevochten.)  

2. De leerling heeft niet de motivatie gevonden om degelijk (voldoende tijd/ voldoende intensiteit/juiste studiemethode) de leerstof door te nemen tijdens het schooljaar wanneer de hele omgeving (klasgenoten: gezin; samenleving) met de studies bezig zijn. De kans is zeer groot dat de leerling nog minder gemotiveerd is in de grote vakantie. Dan kan de beslissing niet-geslaagd niet meer degelijk worden opgevolgd naar het volgend jaar. De klassenraden gaven dan een ‘waarschuwing’. Dat hield in dat de leerling aangemaand werd om het vak het jaar daarop grondiger aan te pakken. Indien hij dat jaar ook een tekort zou hebben, zou het definitief een ‘niet geslaagd’ worden. De school/ leerkracht verbond er zich toe de leerling strakker op te volgen: studieadvies, inhalen van lacunes, herhalingslessen enz. Als dat niet gewerkt had, dan zag je de ouders dat ook weer aanvechten met het argument dat de leerkracht niet (goed) genoeg geremedieerd had. Gevolg: de leraar moest zijn begeleiding uitvoerig documenteren, wat leidde tot planlast van jewelste. 

3. De leerling had niet kunnen studeren bijvoorbeeld door lange afwezigheid (ziekte); dan lag een herexamen voor de hand. 

Kortom: de klassenraad werd geacht in eer en geweten en met kennis van zaken te oordelen of de leerling voldoende kans had om het volgende schooljaar af te kunnen maken.

Bernard Verstraete, Gent

Herexamens (2)

Onderwijsminister Ben Weyts wil dat scholen meer herexamens geven. Hij wil hiermee het onderwijsniveau verhogen, Vlaanderen moet excelleren. We kunnen hem de vraag stellen of Weyts dat zegt omdat hij negen jaar nodig had voor het behalen van een diploma met een parcours van vier jaar. Dat ware te gemakkelijk.

Een schooljaar telt drie trimesters, drie examenreeksen. Dat zijn drie kansen. Zijn er echt vier nodig om het niveau van een leerling te peilen?

Als leraar probeer je een leerling het hele jaar vooruit te helpen.Een tekort loopt die pupil zelden in het derde trimester op. Na het eerste en het tweede examen van je vak bespreek je met de leerling waar de pijnpunten zitten.

Probleem is dat veel secundaire scholen voorde derde graad opteren voor twee semesters. Slechts twee examenreeksen, twee kansen. Dat is minder werk voor leraren, onder het mom van “We bereiden de leerling voor op postsecundaire studies”. Dat mag. Het biedt leerlingen die het vak onvoldoende onder de knie hebben eind tweede trimester echter geen kans. Vaak ontbreekt dan de remediëring.

Een herexamen brengt niet echt soelaas. Ofwel afgenomen enkele dagen na het eindexamen, te vroeg voor echte recuperatie. Ofwel twee maanden later. In de tussentijd heeft de leraar geen contact met de pupil. Nefast.

Weyts beseft voorts dat leerlingen met herexamens vaak geen boek openslaan gedurende de zomermaanden en zo regelrecht naar een mislukking lopen? Hij is er het levende bewijs van.

Weyts beseft toch dat hij best een ander, fundamenteel probleem aanpakt? Het feit dat de schoolkalender is opgehangen aan de stand van de maan (het paasfeest)? Vandaar die korte of lange tweede of derde trimester. Herschik het schooljaar. Organiseer regelmaat in school- en vakantieperiodes. Kort desnoods de zomervakantie met twee weken in. Maar beperk het aantal herexamens. Nee, deze gepensioneerde leraar geeft de onderwijsminister een... buis.

Zelf gaf ik les in technisch onderwijs en het bso. Zelden waren leerlingen gezakt en dat zonder zesjescultuur, zonder toegift, zonder niveauverlaging. Het kan, minister Weyts. Verander wat al lang veranderd moest worden en geef leraren tools. Middelen. Begin met de lerarenopleiding. Het excelleren start daar.

Bertin Sanders, Roeselare

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234