Zaterdag 06/03/2021

Lexus LS en GS430 voor gehaaste topkaders

Toen Toyota een dikke tien jaar geleden zijn luxemerk Lexus in het leven riep en er meteen ook de aanval op Mercedes en BMW mee inzette, schatte het autowereldje de slaagkansen van de Japanners bijzonder laag in. Ja, in Duitsland werd het ambitieuze initiatief zelfs weggelachen. Als ze er daar vandaag nog mee lachen, zal het wel groen zijn.

Van onze medewerker

Alain Devos

Op de Amerikaanse markt slaagde Lexus er immers in een mum van tijd in meer auto's te verkopen dan de vergelijkbare modellen van de Duitse concurrentie, en de laatste jaren is het merk zo stilletjes aan ook in Europa een begrip aan het worden. Terwijl het gamma zich aanvankelijk beperkte tot een duidelijk te Amerikaans geïnspireerde LS400, is het ondertussen uitgebreid met de voor een wat groter publiek bereikbare GS300 en IS200 en een RX300-terreinwagen. De LS waarmee het allemaal begon, wordt nu vervangen door een compleet nieuw model met nog heel wat meer luxe en een krachtigere 4,3-litermotor, die ondertussen trouwens ook in de GS terechtkwam. Maar eerst iets meer over die LS, een rechtstreekse concurrent voor limousines als de Mercedes S-klasse, de BMW 7-serie, de Audi A8 en de Jaguar XJ. Een auto waarmee met andere woorden wordt gemikt op de echte industriëlen en hun topkaders, op heel goed boerende middenstanders en op gepensioneerde renteniers. Voor deze berline moet immers minstens 2.790.000 frank (69.162 euro) worden neergeteld. Of 3.220.000 frank (79.822 euro) als ze voor de Executive kiezen en zelfs 3.392.000 frank (84.085 euro) voor de qua luxe helemaal te gekke President.

Zoals de naam al een beetje doet vermoeden, worden in die laatste uitvoering ook (of vooral) de passagiers op de achterbank verwend. De kussens daar zijn elektrisch verstelbaar en in de middenste armsteun bevindt zich een aparte bediening voor de airco en de geluidsinstallatie. Zonneschermen laten zich elektrisch bedienen en voor het koel houden van de champagne is er een minifrigo. Nog straffer is de vibromassage in de rugleuning, die pijnlijke spieren en geknelde zenuwen kan 'behandelen'.

De twee andere varianten moeten het met iets minder luxe stellen, maar kaal zijn ze natuurlijk ook niet. Een lederen bekleding, een automatische airco en een ruitenwisser met regensensor hebben ze in elk geval wel. Vanaf de Executive is ook de ophanging met luchtvering in de prijs inbegrepen, net als de zogeheten 'smart key'. Die kan de deuren vanop een meter afstand automatisch openen, terwijl het starten van de motor met een simpele druk op een knop gebeurt. De uitgebreide veiligheidsuitrusting zit op alle modellen en bevat naast de voor de hand liggende ABS en een reeks airbags ook een tractie- en een elektrische stabiliteitscontrole.

Voor de aandrijving (op de achterwielen) zorgt een nieuwe en aan een automatische versnellingsbak gekoppelde 4,3-liter-V8, met een vermogen van maar liefst 281 pk en een maximum koppel van 417 newtonmeter. Ondanks een leeggewicht van minimum 2.350 kilogram, zorgen die cijfertjes voor een (verboden) topsnelheid van 250 kilometer per uur en - nog straffer - een acceleratie van 0 naar 100 kilometer per uur in nog geen 7 seconden. Al dat fraais werd verpakt in een op het eerste zicht wat lompe carrosserie. Vanuit bepaalde hoeken doet de wagen zelfs aan de vorige S-klasse van Mercedes denken, die toch niet meteen een toonbeeld van elegantie was. Een reeks knappe designtrekjes maken echter heel wat goed, terwijl de wagen ook een heel gunstige stroomlijn heeft. Die draagt bij tot de reductie van storend windgeruis en helpt natuurlijk ook het verbruik drukken. Een gemiddelde van een dikke 12 liter per 100 kilometer, daar moet de eigenaar (of zijn chauffeur) hoe dan ook mee rekening houden.

Zoals gezegd is de nieuwe achtcilindermotor van de LS ook in de iets kleinere én goedkopere GS verkrijgbaar. Die berline zag tegelijk haar koetswerk nog eens opgefrist, terwijl het onderstel en de remmen aan het hoge vermogen werden aangepast. Het resultaat is een weggedrag dat in een rechtstreekse confrontatie met rivalen als de Audi A6, de BMW 5 en de Mercedes E zeker niet meer het onderspit moet delven. De prijs is navenant, want de GS430 kost 2.265.000 frank (56.148 euro). Managers die zich daar echt te veel pijn voor moeten doen, of thuis ruzie zouden krijgen, kunnen echter ook nog altijd voor de 219 pk sterke GS300 met een zescilindermotor kiezen. Die kost 'maar' 1.699.900 frank (42.139 euro).

Als ze vandaag in Duitsland nog met de Lexus-limousines lachen, dan is het groen

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234