Dinsdag 22/10/2019

E-commerce

“Levertijden waar Amazon van staat te kijken”: verovert deze Chinese internetgigant straks ons land?

Richard Liu, CEO en oprichter van JD.com steekt de straat over in Peking met een elektrische driewieler. Beeld REUTERS

Het mondiale spelletje zeeslag tussen e-commercegiganten is volop aan de gang. Zo kondigde Chinese onlinewinkel JD.com, de op een na grootste van het land, aan dat het al volgend jaar actief wil worden in Europa. Maar wie of wat is JD.com?

De jacht op uw online-uitgaven is geopend. De Amerikaanse e-commercereus Amazon verleidt sinds kort klanten met een abonnement en een 'frictieloze' service. Het Chinese AliExpress van Alibaba overtuigt Belgen vooral met scherpe prijzen, in ruil moet je wel kunnen leven met levertijden die langer dan een maand kunnen duren.

En nu heeft JD.com, de op een na grootste e-commercespeler uit China, besloten om Europa te veroveren met scherpe prijzen én levertijden waar zelfs Jeff Bezos van Amazon van staat te kijken. Dat liet de CEO Richard Liu aan
The Financial Times weten.

JD.com heeft 1 miljard dollar veil om tegen 2019 een platform uit te bouwen in Frankrijk. Via uitbreidingen in het Verenigd Koninkrijk en Duitsland moet het bedrijf binnen enkele jaren alomtegenwoordig worden in Europa. Ter vergelijking: Amazon had van 2010 tot 2016 nodig om zijn activiteiten in Europa uit te rollen.

Driewielers

Met deze nieuwe zet wil JD.com in de eerste plaats eeuwige concurrent Alibaba een hak zetten. Dat domineert op dit moment de Chinese e-commercemarkt, Alibaba heeft 57 procent van de markt in handen. JD.com volgt op ruime afstand met een marktaandeel van 25 procent. Toch is Liu ervan overtuigd dat hij die dominantie kan breken. "Binnen vijf jaar zijn wij het grootste e-commerceplatform in China."

De kiem voor dat vertrouwen ligt in de verschillende verdienmodellen van de twee Chinese reuzen. JD.com concentreert zich zo goed als alleen op e-commerce. Het heeft totale controle over de bevoorradingsketen, van de eigen magazijnen tot aan de deur van de klant. Busjes en elektrische driewielers van JD.com bepalen mee het straatbeeld in Chinese steden.

Alibaba is meer een platform dat kopers en producenten samen brengt. Het ontvangt een commissie op elke transactie. De activiteiten van de de hele Alibaba Group zijn dan ook veel breder. Het bedrijf is naast e-commerceplatform ook een betaalsysteem en een groot deel van de omzet komt uit digitale advertenties.

Leerfase

De vraag is of JD.com erin zal slagen om zo'n sterk netwerk uit te bouwen in Europa. Dat is een noodzakelijke voorwaarde om, net zoals in China, een doos ontbijtgranen binnen de 24 uur thuis te leveren tegen een prijs die lager ligt dan één dollar. In zijn thuisland doet JD.com daarvoor een beroep op een legertje slecht betaalde koeriers.

Liu vertrouwt op zijn technologische voorsprong om het verschil te maken. "We hebben ons systeem vanaf dag één digitaal uitgedacht. Bedrijven zoals DHL draaien op systemen die tientallen jaren oud zijn. Die achterstand is heel moeilijk in te halen."

Tot slot moeten er cultuurverschillen overwonnen worden. Toen Amazon enkele jaren geleden probeerde in te breken in de Chinese markt, kwam het van een kale reis thuis. Dat heeft volgens Pascal Coppens, ondernemer en China-kenner, vooral met de mentaliteit van westerse bedrijven te maken. "Zij denken dat alle consumenten overal in de wereld hetzelfde willen."

De sterkte van Chinese bedrijven is volgens Coppens hun flexibiliteit in combinatie met hun eeuwige zoektocht naar gebruiksgemak. De China-kenner is ervan overtuigd dat JD.com nog veel fouten zal maken en veel geld zal verliezen, maar ze zitten volop in een leerfase. "Ze zijn op zoek naar Europese partners die hen kunnen helpen om de Europese vertaling sneller te kunnen maken."

Wat is JD.com?

- Winkel opgericht in 1998 als Jingdong Century Trading Company

- Verkoopt in eerste instantie vooral computers en andere elektronische apparaten

- Oprichter Liu Qiangdong verkoopt in 2004 zijn winkels en zet in op een online webshop: jdlaser.com

- De dommeinnaam wijzigt in 2013 naar jd.com

- De Chinese technologiereus Tencent neemt in 2014 15 procent van het bedrijf in handen

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234