Vrijdag 15/10/2021

Levende website

'In de spot' brengt het verhaal of de mensen achter een printadvertentie, tv- of radiospot. Deze week nemen we de campagne van ING onder de loep.

door Melanie De Vrieze

"We zien de website van ING Lion Deposit. Een man en vrouw, verkleed als 4 en 0, stellen de basisrente en de voorwaarden voor. Een jonge vrouw springt in een banner. Opeens komt de website tot leven. Iemand roept 'Cut'. Een regisseur komt in beeld en beveelt om onmiddellijk over te schakelen naar de voorgeprogrammeerde website. Er volgt een storing en opeens krijgen we een blik achter de schermen. De regisseur is woedend op de acteurs die de 4 en de 0 uitbeelden. Hij zegt dat ze met meer hart en ziel moeten acteren en tonen dat het de Deal van de Eeuw is. Hij geeft ook richtlijnen aan de man die voor de 'apply now'-button moet zorgen. Intussen klagen de acteurs over de koffie, de regisseur en hun rol. Het springende meisje mag van de regisseur de surfers niet te veel afleiden. Uiteindelijk roept de regisseur dat iedereen zijn plaats moet innemen en zien we opnieuw de website verschijnen."

Opdrachtgever van de campagne is ING. Met het filmpje wil de bank de ING Lion Deposit bekend maken aan het publiek: een gratis onlinespaarrekening met 4 procent basisrente en 0 voorwaarden.

Achter de website en het filmpje zit Emakina, dat ook al de 'I need to go'-campagne met de toiletdame bedacht. "Bij 'I need to go' plaatsten we de reële wereld in een virtuele wereld, nu doen we precies het omgekeerde. Het virtuele - de website - hebben we in de echte wereld geplaatst", zegt Christian Verschaeren, creatief directeur van Emakina.

Bij het interactieve bureau kwamen ze snel op het idee om de webpagina van ING te laten regisseren. De regisseur in het filmpje werd gevonden via productiehuis Pimpz. "Het is moeilijk om een Amerikaanse acteur te vinden. Die man speelde Hasselbanks in Het Eiland. We wilden iemand die er New Yorks uitzag. We zochten een Woody Allen-type en hij was daar de geschikte persoon voor."

Het meisje in de banner speelde ook al mee in de 'I need to go'-campagne. Daar was ze het meisje op de affiche boven de urinoirs die allerlei interactieve dingen deed. "Om een universum van levende websites te creëren, hebben we Josiane ook een blog gegeven (josianefromdabanner.wordpress.com) waar ze vertelt over haar leven als een internationaal bannermodel", legt Christian Verschaeren uit.

Emakina werkte met productiehuis Pimpz uit Gent. Regisseur is Hans Buyse. "Het was een van de eerste keren dat we met hen samenwerkten en dat verliep heel goed." Het schooten nam twee dagen in beslag. "Terwijl we aan het filmen waren, was er iemand aan het stofzuigen en dat was eigenlijk niet de bedoeling. We hebben de shoot opnieuw gedaan maar zonder stofzuiger. Uiteindelijk vonden we de eerste shoot veel grappiger."

Christian Verschaeren stuurde slechts enkele mailtjes met de campagne naar bloggers. "Intussen heeft de helft van internetminnend België de campagne gezien."

Reclamebureau: Emakina

Adverteerder: ING

Creatief directeur: Christian Verschaeren

Productiehuis: Pimpz

Regisseur: Hans Buyse

Website: www.ingliondeposit.com

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234