Maandag 25/01/2021

Leven en dood van een trieste clown

recensie l The Life and Death of Peter Sellers HHH

Nico Krols

The Life and Death of Peters Sellers is een portret van het komische genie dat toont hoe hij zich ontpopt tot een gevierde, maar dwangmatige filmster. Voor hij zich improviserend bij een castingbureau binnenblufte, was Sellers al bekend van The Goon Show, een absurde radioshow die rond 1957 stereotypes op zijn kop zette en die je nog het best kunt omschrijven als de voorloper van Monthy Python. Sellers wist geen blijf met zijn talent, evenmin als met zijn succes en hield er een extravagante levensstijl op na.

Regisseur Stephen Hopkins vermijdt zorgvuldig Sellers enkel met The Pink Panther te vereenzelvigen. Hij focust vooral op het feit dat Sellers geen persoonlijkheid had. De grap die hij Kermit in The Muppet Show influisterde, lag misschien niet eens zo ver van de waarheid: "Ik heb ooit een ik gehad, maar ik heb het chirurgisch laten verwijderen."

Sellers trok rollen aan als kledingstukken. Het waren de personages die hem een identiteit verschaften, niet andersom. Vaak kon hij een rol niet afleggen wanneer hij de set verliet. In een tegelijk wrang en grappige scène van de film blijft hij tijdens een bezoek van zijn moeder gewoon Dr. Strangelove spelen. Wanneer zij vertrekt, vraagt iemand hoe het met haar zoon gaat. "Ik zou het niet echt weten", antwoordt ze. "Ik heb hem niet gezien."

Sellers hield rekening met zichzelf en zijn carrière, met niemand of niets anders. Tijdens de opnamen van The Millionaires wordt hij hopeloos verliefd op Sofia Loren, die hem prompt afwijst. In de plaats daarvan geeft hij haar stand-in dan maar een beurt. Thuis biecht hij aan vrouw en kinderen op dat hij verliefd is op de Italiaanse actrice. "Hou je dan niet meer van ons?", vraagt een van de kinderen. "Natuurlijk wel", antwoordt Sellers, "maar nog meer van Loren."

Hopkins slaagt in de evenwichtsoefening om Sellers ook af te beelden als een acteur die virtuoos typetjes uit zijn mouw schudde. Sellers verstond de kunst compleet onwaarschijnlijke personages geloofwaardig neer te zetten, bijvoorbeeld in de filmreeks van The Pink Panther, maar ook in The Party of in Dr. Strangelove, or How I Learned to Stop Worrying and Love the Bomb. Being There van Hal Ashby is een van zijn laatste films en een die hij altijd al wilde maken. Het hoofdpersonage, Chance Gardiner, vat immers het best zijn eigen persoon samen en kent tevens de gemoedsrust die hem vreemd was.

De kleurrijke filmstijl van Hopkins kijkt zoveel mogelijk door Sellers' bril en krijgt soms surrealistische trekjes. In diverse mentale shots kruipt Sellers in de gedaante van mensen uit zijn omgeving en levert hij commentaar op hen, bijvoorbeeld op zijn ultrabezitterige moeder: 'Bijt de hand die je voedt, er is altijd nog een andere hand.'

Hopkins kon tot in de bijrollen een indrukwekkende cast aanvoeren. Geoffrey Rush is ronduit verbluffend als Peter Sellers. Hij treft exact de timing van Sellers' slapstick, gebruikt dezelfde tics en bewegingen, doseert zijn energie op dezelfde manier. Toch blijf je je er pijnlijk bewust van dat iemand Sellers imiteert. De accuratesse waarmee Hopkins en Rush de figuur van Sellers neerzetten, kan niet verhinderen dat je de film met een dubbel gevoel verlaat. Een van geamuseerde bewondering voor een begaafd acteur en een van morbide voyeurisme bij een persoon waar psychiaters vandaag beslist een diagnose voor zouden kunnen stellen.

REGIE Stephen Hopkins VERTOLKING Geoffrey Rush, Charlize Theron, Emily Watson, e.a. LAND VS, GB SPEELDUUR 122 minuten

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234