Donderdag 20/02/2020

Leven en dood heersen op Docville

LEUVEN

Een speciale vermelding in de nationale competitie was er voor Renzo Martens’ Enjoy Poverty.

“Een emotionele rollercoaster over liefde en vriendschap. Een thriller die bij de keel grijpt van begin tot einde.” Zo omschreef de jury van de Canvas Juryprijs voor Beste Internationale Documentaire Dear Zachary: A Letter to a Son about His Father. De jury koos unaniem voor Kurt Kuennes film die eerder al verschillende prijzen wegkaapte op andere festivals.In Dear Zachary schetst Kuenne het portret van zijn beste vriend Andrew Bagbny, die in 2001 vermoord werd door zijn manische vriendin Shirley. Zwanger vlucht ze naar Canada, waar ze vreemd genoeg op vrije voeten blijft. Ze bevalt er van Andrews zoon Zachary. Kuenne besluit om, als eerbetoon aan Andrew, een documentaire te maken over zijn vriend. Het is de enige manier waarop Zachary zijn vader kan leren kennen. Tijdens het verzamelen van interviews van vrienden en familie ontvouwt het verhaal van Andrew, Shirley en Zachary zich verder. Wat begint als een onschuldig portret mondt uit in een ware thriller.

Euthanasie

Ook de winnende film in de nationale competitie vertelt het persoonlijke verhaal van één man. In Zondag gaat het gebeuren volgde Joeri Vlekken zes maanden lang acteur Carl Ridders, die aan de neuromusculaire aandoening ALS leed en ten slotte voor euthanasie koos. De jury bekroont naar eigen zeggen een documentaire “die een thematiek behandelt die zowel extreem persoonlijk als maatschappelijk relevant is.” “Ik ben zeer blij voor iedereen die hieraan heeft meegewerkt”, zegt Vlekken. “In het bijzonder voor Carl. Ik denk dat hij zeer blij zou zijn met deze prijs.”Carl Ridders ging zelf op zoek naar een documentairemaker om zijn verhaal te vertellen omdat hij vond dat er te weinig aandacht was voor de ziekte ALS. Via Lieve Blancquaert, een goede vriendin van Ridders, kwam hij terecht bij Joeri Vlekken. “Ik was meteen geïnteresseerd”, zegt Vlekken. “Het is een boeiend onderwerp. Bovendien is het voor mij heel herkenbaar. Mijn vader is twee jaar geleden gestorven.” Het maken van de film was niet gemakkelijk. “Het is een grote verantwoordelijkheid om iets te maken over iemand die overleden is. In een privévertoning hebben we de documentaire eerst laten zien aan familie en vrienden. Ik was heel nerveus. De spanning in de zaal was te snijden. Iedereen was bang om geconfronteerd te worden met de beelden, want Carl was nog niet zo lang gestorven. Maar er is veel gelachen tijdens de film. Achteraf voelde ik een grote opluchting.”

Ideeën uitwisselen

Coördinator van Docville Johan Van Schaeren is tevreden over de vijfde editie van het festival. Er kwamen meer dan vijfduizend bezoekers langs. “Dat is zo’n 65 procent meer dan vorig jaar.” Bovendien wil Docville in de toekomst nog internationaler werken. “We willen dat ons festival een ontmoetingsplek wordt voor binnen- en buitenlandse makers waar ze ideeën kunnen uitwisselen. Er wordt ook gescout op festivals. Door meer internationale gasten te vragen, hopen we ook meer Belgische films op buitenlandse festivals te krijgen. Daar gaan we in de toekomst op inzetten.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234