Woensdag 25/05/2022

Leuvens huis lanceert al twintig jaar podiumtalent

Je bent jong en je wilt wat: theater maken bijvoorbeeld, of dansen. Twintig jaar geleden ontstond in Leuven een plek waar jongeren met die ambitie terechtkonden. Vandaag is fABULEUS een sterk huis, maar een hele generatie makers noemt het liefkozend ook haar 'thuis'. Wat is de f-factor van fABULEUS?

Jongeren tussen 12 en 18 moest je begin de jaren 1990 met een vergrootglas zoeken in het professionele kunstencircuit. Af en toe maakten de jeugdtheaters een productie voor de doelgroep, maar met hen? "Jongeren waren artistiek kansarm", zegt fABULEUS-directeur Dirk De Lathauwer ferm. De Lathauwer organiseerde in die periode zelf een podiumfestival in Leuven, en besliste in het gat te springen. Zijn festival werd een werking en zou uitmonden in een volwaardige broedplaats voor jong theater- en danstalent: fABULEUS.

Van bij het begin ligt de lat hoog. Geen hobbyprojectjes. Geen betutteling. De jongeren die instromen worden uitgedaagd om volwaardige voorstellingen te maken met professionele regisseurs en choreografen. "Het was heel matuur allemaal", zegt theatermaker Tom Struyf, die er in 2002 begon als speler. "We waren jong, maar we werden behandeld als echte acteurs. We kregen verantwoordelijkheid." Tegelijkertijd ontbreekt bij fABULEUS de bikkelharde concurrentie van sommige talentfabriekjes - liever wordt onderzocht wat de specifieke begaafdheid is van iedere jongere. Jozef Wouters probeert het eerst als acteur, maar ontdekt gaandeweg dat er een maker in hem schuilt. "Juist toen ik op de toneelschool aan het vergeten was waarom ik in het theater zat gaf fABULEUS me een grote loods, een coach en totale vrijheid. Zo simpel is het dus: een plek krijgen en wat toewijding."

Indrukwekkend veel fABULEUS-jongeren van toen zijn vandaag bekende podiumkunstenaars, van actrice Evelien Bosmans tot choreograaf Koen De Preter. Maar hoe zit het met de coming people van nu? Deze generatie jongeren is intussen wél ontdekt als doelgroep, niet het minst door de vrijetijdsindustrie. Ze kan vandaag kiezen voor duizend-en-één bezigheden, dus waarom zou ze kostbare Facebook-tijd doorbrengen in een theaterzaal? Johanna Loman (19) zegt het poëtisch: "Ik deed jarenlang aan hoogspringen, maar na elke training koelde ik af en dacht ik niet meer trainen tot de week nadien. Wat ik bij fABULEUS doe houdt me warm, ook lang nadat de repetitie is afgelopen." Voor Misha Demoustier (16) is het proces van samen creëren uniek. "Sommige mensen waarmee ik in een productie heb gestaan zijn belangrijk voor mij, omdat ze een voorbeeld waren of omdat ik van hen iets kon leren."

'Everland'

De fABULEUS-jongeren van toen kwamen uit blanke middenklasse-middens, maar wie vandaag iets wil vertellen aan jongeren komt niet meer weg met exclusief witte smoeltjes. De dansvoorstelling Everland (2010) was een eyeopener. De Lathauwer: "In die productie over Michael Jackson zat één iemand van andere afkomst. Op een bepaald moment speelden we in Anderlecht voor een bijna volledig gekleurd publiek. Toen beseften we dat we in actie moesten schieten."

Om een gemengder publiek de weg te wijzen naar de auditieworkshops trok het huis naar buurtwerkingen, organiseerde workshops en haalde makers met diverse achtergrond in huis. Met resultaat: in de producties van de laatste vijf jaar waren 18 van de 67 jongeren van diverse afkomst.

De Lathauwer focust overigens niet graag op 'culturele' diversiteit, liever vult hij het begrip breder in. "Het gaat ook over gender, geaardheid, de vermenging van dans en theater, de samenwerking tussen professionelen en niet-professionelen."

Die hele mishmash zal in al zijn glorie te zien zijn tijdens fABULEUS 20, een compilatievoorstelling waarvoor het huis honderd spelers, dansers en makers opnieuw samenriep. De Lathauwer: "Het is de mooiste illustratie van het totaalplaatje dat fABULEUS beoogt."

fABULEUS 20, op 21 & 22 oktober om 20u, op 23 oktober om 15u in Schouwburg/30CC Leuven. www.fabuleus.be, www.30CC.be

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234