Leuven experimenteert met verkeerslichten
Leuven begint in mei met een proefproject waarbij de verkeerslichten in de stad zullen worden afgestemd op de verkeersdrukte. De stad volgt daarmee het voorbeeld van het Nederlandse Maastricht, waar ze al langer met slimme verkeerslichten werken.
Groene golf
De verkeerslichten zijn in Maastricht al jaren afgestemd op de verkeersdrukte. Zo blijven de lichten op de ringweg in drukke periodes (bv. spitsuren) langer groen om zo de doorstroming te verbeteren. Vlaams minister van Openbare Werken Hilde Crevits heeft wel oren naar Nederlandse expertise. Zij gelooft sterk in de uitbouw van een systeem van dynamisch verkeersmanagement, denk aan de dynamische verkeersborden op de Antwerpse Ring en de E313.
Openbaar vervoer
Het systeem van groene golven ligt in Vlaanderen wat moeilijker omdat het moeilijk verenigbaar is met de doorstroming van het openbaar vervoer. Toch wil minister Crevits het principe van de groene golf en slimme verkeerslichten verder uittesten. Zo komt er een vanaf mei alvast een proefproject op de Leuvense Tiensesteenweg. Volgens minister Crevits hebben simulaties daar al uitgewezen dat een groene golf-systeem een belangrijke tijdswinst kan opleveren. (belga/gb)