Dinsdag 28/09/2021

VideoBritse monarchie

Leugens van royaltywatchers ‘ontmaskerd’ in YouTube-stunt

De royaltywatchers in kwestie (van de linkerbovenhoek naar de rechteronderhoek): Dickie Arbiter, Ingrid Seward, Victoria Arbiter, Richard Fitzwilliams.  Beeld Josh Pieters & Archie Manners/YouTube
De royaltywatchers in kwestie (van de linkerbovenhoek naar de rechteronderhoek): Dickie Arbiter, Ingrid Seward, Victoria Arbiter, Richard Fitzwilliams.Beeld Josh Pieters & Archie Manners/YouTube

Een paar invloedrijke hofkenners liggen onder vuur nadat ze in de maling werden genomen door grappenmakers op YouTube. Dat schrijft de Britse krant The Guardian. Ze namen het interview van prins Harry en Meghan Markle op de korrel, nog vóór ze het hadden bekeken.

De hertogin van Sussex was “een actrice die een van haar beste optredens gaf – Meghan was van begin tot einde aan het acteren”. Dat zei koningshuiskenner en hoofdredactrice van Majesty Magazine Ingrid Seward toen ze amper iets van het spraakmakend interview van talkshowlegende Oprah Winfrey met de hertog en hertogin van Sussex had gezien.

Richard Fitzwilliams had niet meer dan een glimp opgevangen in de teaser voor het gesprek, maar vond toch dat Winfrey het vuur niet genoeg aan de schenen van het koninklijke stel legde. Het was “niet gebalanceerd”, zei de hofverslaggever. De gastvrouw maakt het hen “makkelijk” en was “totaal sympathiek”. Daar voegde hij onder meer nog aan toe dat Meghan Markle “extreem sterke taal gebruikte om haar relatie met leden van het koninklijke huishouden te beschrijven”.

Erin geluisd

Seward en Fitzwilliams zijn twee van de royaltywatchers die gefilmd werden terwijl ze hun ‘ongezouten mening’ gaven over het optreden van de royals tijdens het veelbesproken interview met Oprah Winfrey. De vier commentatoren, waaronder ook de voormalige persverantwoordelijke van de Britse koningin Dickie Arbiter en CNN-royaltywatcher Victoria Arbiter, gaven vrijdag een interview aan Beneath The Fold, een vals nieuwsbedrijf – nota bene twee dagen voor het exclusieve interview zou verschijnen. Zij wisten niet beter: hen werd verteld dat hun commentaren meteen na het interview op de buis zouden komen.

Maar in de YouTube-video van notoire grappenmakers Josh Pieters en Archie Manners getiteld “Wij bewezen dat royalty-experts liegen over Harry en Meghan” worden ze als ‘leugenaars’ ontmaskerd.

Sommige experts werden er door de YouTubers zelfs ingeluisd om verzonnen onderwerpen die zogezegd aan bod kwamen in het interview te bespreken, waaronder Meghan Markles vermeende weigering van het coronavaccin of haar steun voor het ‘Belham Toevluchtsoord voor Ezels’. De laatste lokte overigens mijmeringen uit over Markles liefde voor dieren.

Berucht duo

Josh Pieters en Archie Manners zijn niet aan hun proefstuk toe. Het YouTube-duo is berucht vanwege hun opvallende stunts. In het verleden beduvelden ze onder andere influencers door ze promotie te laten maken voor grind, lieten ze Perrie Edwards van Little Mix aan het woord in een nepinterview voor een Borat-film en maakten ze Britse reality-ster Gemma Collins wijs dat ze genomineerd werd voor de Nobelprijs voor de Vrede.

Archie Manners (links) en Josh Pieters (rechts) in de bewuste video.  Beeld Archie Manners & Josh Pieters/YouTube
Archie Manners (links) en Josh Pieters (rechts) in de bewuste video.Beeld Archie Manners & Josh Pieters/YouTube

“We vroegen ons af of mensen dingen zouden zeggen die niet noodzakelijk waar zijn, puur om op de buzz rond het interview met Harry en Meghan te springen. Dat bleek zo te zijn”, vertelden ze aan The Guardian. “Het is alsof je een voetbalcommentator vraagt om 90 minuten te praten over een wedstrijd die hij niet heeft gezien. Het is zo'n absurde premisse.”

Het is niet de bedoeling om de pers aan te vallen, benadrukte Manners. Samen met zijn kompaan richtte hij het vizier opzettelijk op ‘opiniemakers’. “Die mensen rekenen nieuwsorganisaties geld aan voor hun standpunten, en hun standpunten vormen de publieke opinie”, klonk het.

Hoe gingen ze te werk? Niemand woorden in de mond leggen, maar simpelweg “brede vragen stellen die niet beantwoord kunnen worden als je het interview niet hebt gezien”, zegt Manners. Maar daar stopt het niet. “Dan besloten we om het een beetje verder te drijven en de onnozelste verzinsels te bedenken, bijna om ze een kans te geven. (...) We haalden enkel ‘feiten’ aan die zo vergezocht waren dat erop reageren belachelijk zou zijn”.

Het paar kreeg naar het hoofd geslingerd dat ze de hofkenners hadden gegarandeerd dat ze enkel relevante opmerkingen zouden gebruiken. Maar Pieters en Manners ontkennen dat. De experts zouden naar verluidt een formulier hebben ondertekend dat de YouTubers het volste recht gaf om met de beelden te doen wat ze wilden. Ook hielden ze vol dat de montage achteraf “ongelofelijk fair” was.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234