Zondag 28/02/2021

LET'S REFLEX

Een van de meest gehypete electronische apparaten van het moment zijn digitale reflexcamera's. U weet wel: van die duur uitziende camera's met grote lens die doen vermoeden dat de eigenaar een professionele fotograaf is. Schijn bedriegt. Digitale reflexen zijn gedaald in prijs en vorig jaar steeg de verkoop met meer dan zestig procent. Waar komt de rage vandaan? En maakt u echt betere foto's met een digitale reflexcamera?

Door Bart Goossens & Veerle Helsen

Kort samengevat: een reflexcamera is een duur woord voor een camera waarvan de lens kan worden vervangen. De lange, ingewikkelde versie: een reflexcamera werkt volgens het spiegelreflexmechanisme waarbij tussen de lens en de film een spiegelsysteem zit, waardoor in de zoeker weerkaatst wordt wat de lens opvangt. Analoge reflexcamera's bestaan al sinds het begin van vorige eeuw, de digitale kwamen voor het eerst op de markt in de jaren negentig van vorige eeuw. Toen nog aan onbetaalbare prijzen van drieduizend euro en meer.

In de zomer van 2003 dropte Canon een bommetje op de fotomarkt met de Canon 300D, een digitale reflexcamera voor 1250 euro. Digitale reflexcamera's waren tot dan peperduur en dus alleen weggelegd voor studiofotografen. Nu, vier zomers later, beginnen de prijzen voor digitale reflexcamera's al vanaf 500 euro. Onder meer Sony, Panasonic, Pentax en Olympus gooien zich in de strijd. De prijsdaling doet de consument dromen. Bij Canon spreken ze van een "explosieve boom". Volgens onderzoeksbureau GfK werden in 2006 in België bijna vijfenzestig procent meer digitale reflexcamera's verkocht dan in 2005. Doelpubliek? De consument die een beetje uitgekeken is op zijn digitale compactcamera, en creatief een stap verder wil gaan. Maar waarom overschakelen?

Het duidelijkste verschil tussen compact en reflex is meteen een nadeel: een reflexcamera is groter. Om een reflexcamera op te bergen heb je meestal een fototas nodig die je materiaal tegen de ergste schokken beschermt. Een compacttoestel bewaar je gewoon in je broekzak. Het grootste technische verschil zorgt voor een totaal andere beeldkwaliteit, het grote voordeel van reflexcamera's. Hoe kan het ook anders, als de lens alleen al fysiek groter is dan een compactcamera?

Bij een reflexcamera is de manier waarop het licht op de beeldsensor (de digitale film, zeg maar) valt anders dan bij compactcamera's, en ook de manier waarop je door de zoeker kijkt verschilt. Een spiegel zorgt ervoor dat je, voor het afdrukken, doorheen de lens exact ziet wat er op de foto zal staan. Als je afdrukt, klapt de spiegel weg, en valt het licht rechtstreeks op de sensor. Bij compactcamera's kijk je niet rechtstreeks door de lens maar door een soort extra zoeklensje. Compactcamera's hebben maar één lens, waarmee je zowel landschapsfoto's als close-ups maakt. Er kan uiteraard wel ingezoomd worden, maar de range blijft beperkt, want zodra je helemaal ingezoomd bent, krijgt dat lensje het vaak moeilijk om genoeg licht door te laten bij het afdrukken. Bij een reflexcamera kun je naar believen van lens wisselen, en de duurdere modellen zorgen er zelfs voor dat er evenveel licht binnen kan vallen als de lens ver ingezoomd staat. Als je helemaal uitzoomt, zul je met de meeste standaardlenzen die bij een reflexcamera geleverd worden, een veel breder beeld krijgen dan bij de meeste compactcamera's. Er bestaan zelfs enorme breedhoeklenzen, de zogenaamde fisheyes. De mogelijkheden zijn eindeloos, ook al zijn de lenzen en camera's van verschillende merken niet altijd compatibel.

Zie je echt verschil in de kwaliteit van foto's? Denk even aan een typische portretfoto, met een haarscherp hoofd en een vage achtergrond. Voor zo'n foto hoef je meestal minder moeite te doen met een reflexcamera. Je hebt dan namelijk een heel open diafragma nodig, en dat hebben de lenzen op compactcamera's bijna nooit. De Morgenfotograaf Jimmy Kets haalt de reflex alleen uit de tas als hij een 'echt' beeld wil maken. "Ik gebruik een reflexcamera als ik volledige controle wil. Ik wil manueel mijn diafragma, de sluitertijd en de flits instellen. Als ik op reis een snapshot wil maken, dan gebruik ik met plezier een compactcamera." Geen paniek voor beginnende fotografen: de leercurve is niet al te steil. Bij de nieuwste generatie reflexcamera's kun je zelfs het bekende grote lcd-scherm als zoeker gebruiken (live view), net als bij een compactcamera. Alle reflexcamera's hebben ook een automatische functie, zodat de gebruiker niet alles per se zelf hoeft in te stellen. Experimenteren kan altijd later nog.

Laat u niet afleiden door het aantal megapixels. Sommige compacttoestellen pronken met tien megapixels terwijl een degelijke reflexcamera er soms acht heeft. Jimmy Kets legt uit: "Het is niet zo dat je met een compactcamera van tien miljoen pixels betere beelden maakt dan met een reflexcamera met 'slechts' zes megapixels. Het grote verschil voor mij is dat je met een reflextoestel bewuster bezig bent met fotografie. Al heeft een compactcamera voor sommige beelden wel zijn charmes en voordelen. Tegenwoordig halen veel meer mensen een reflexcamera in huis, maar dat wil niet zeggen dat hun foto's plots beter worden. Om het beste uit je toestel te halen heb je in eerste instantie een goed oog nodig." n

6x geklikt en gewogen

Sony kocht Minolta op en bracht vorig jaar zijn eerste reflexcamera uit, de Alpha 100. In België is die intussen de derde best verkochte camera, na de kleppers Canon en Nikon. De nieuwste telg, de Alpha 700, werd vorige maand gelanceerd. De body ligt goed in de hand en het lcd-scherm is haarscherp. Alle instellingsknopjes bevinden zich binnen handbereik. Er zit een sensor in van 12,24 megapixels die zorgt voor hoge snelheid en hoge fotokwaliteit, ook als je in donkere ruimtes zonder flits werkt. Sony stopt net als Olympus een beeldstabilisator in de body. Zo verminder je de kans op bewegingsonscherpte bij foto's waar je normaal een statief voor nodig hebt.

richtprijs 1399 euro (zonder lens)

De reflexcamera van Pentax (6,1 megapixel) voor instappers blinkt vooral uit met een stevige met glasvezel beschermde body en een goeie manier om stof van de sensor weg te houden. Dankzij de bewegingsreductie wordt een optimale beeldkwaliteit gegarandeerd. Je hoeft er zelfs geen speciale accu's voor te kopen, want de K100D werkt op vier AA-batterijen. De body is erg goedkoop, waardoor je meer geld overhoudt om een goede lens te kopen.

richtprijs 499 euro (zonder lens)

Nog een nieuwe reflexcamera is de Lumix DMC-L10 (10 megapixel). Hij heeft hetzelfde lenzensysteem als de Olympus (zie nummer 6): Four-Thirds. Deze lichte camera is verkrijgbaar met een Leica-objectief in de kit (14-50mm), en herkent zelfs gezichten (om ze beter te kunnen scherpstellen). Het lcd-scherm kan 180 graden gedraaid worden, handig voor een kikvorsperspectief.

richtprijs 1300 euro (met lens)

4 Canon 40D: stevig magnesium

Zowat alle professionele (pers)fotografen gebruiken sinds enkele jaren Canon, en de Canon 40D (10 megapixel) is het instapmodel voor semiprofs, zeg maar. De camera is vooral snel om te focussen en om verschillende foto's (6 à 7) na elkaar te maken. De stevige magnesiumbehuizing zorgt ervoor dat de camera weerbestendig is en tegen een stootje kan. Vaak is er een gevaar dat er stof op de sensor valt terwijl je van lens wisselt, maar net als veel andere reflextoestellen heeft deze Canon nu ook een stofverwijderingssysteem. Deze reflex beschikt ook over live view. Dat wil zeggen dat je op het grote lcd-scherm kunt kijken om een foto te maken. Zo wordt de overgang van een compacttoestel naar een reflex wel heel erg klein. Er is overigens ook nog een ouder en goedkoper model, de 400D, weliswaar zonder live view.

richtprijs 40D 1549 euro (zonder lens)

Ook Nikon is erg goed bezig, maar helaas stelden ze deze zomer geen nieuwe instapper voor, alleen twee veelbelovende professionele toestellen. Hoe dan ook, de 'oude' (begin 2007) Nikon D40x blijft een goeie spiegelreflex met 10,2 miljoen pixels. De bediening is voor starters erg eenvoudig met de ingebouwde fotografiecoach. Die loodst je razendsnel naar de juiste instellingen. De D40x weegt amper een halve kilogram en de opnames kunnen in de camera zelf al bewerkt worden: rode ogen verwijderen, de juiste uitsnede maken of filters toevoegen.

richtprijs vanaf 841 euro (met lens 18-40mm)

Deze compacte en lichte reflex beschikt over live preview, een ingebouwd antistofsysteem en een beeldstabilisator. Een voordeel is dat de Olympus E-510 met de Four Thirdslenzenstandaard werkt. Zo kan u lenzen van verschillende merken gebruiken, zelfs van het beroemde Leica. Voor fervente duikers is de E-510 een goede investering. Er zijn betaalbare onderwaterbehuizingen te koop, en dat is niet zo evident voor reflexcamera's.

richtprijs 677,19 (zonder lens), 749,39 euro (met lens 14-42mm) (bg)

Prijzen voor digitale reflexcamera's beginnen al bij 500 euro. Doelpubliek? Al wie een beetje uitgekeken is op zijn digitale compactcamera

Doe-het-zelfreflexfotografie

Hoe werkt zo'n reflexding nu precies? Celebrityfotograaf Andy Earl legt het u gratis uit op de EOS Discovery dagen die volgend weekend in Brussel door Canon georganiseerd worden. Earl fotografeerde onder meer Paul McCartney, Robbie Williams, Patricia Arquette en Madonna. "Hoe groter de sterren, hoe makkelijker om mee te werken", zegt Earl in een telefonisch interview. "Het zijn vooral de opkomende gevallen die moeilijk doen." Wie in Earls voetsporen wil treden, neemt alvast deze tips ter harte. Les 1: verbeelding. "Fotograferen is geen stijve bedoening", benadrukt Earl. "En niet te veel op voorhand nadenken." Les 2: meer, meer en nóg meer foto's. "Stop niet bij één à twee foto's! Daarvoor is een digitale camera toch niet gemaakt? Neem er tientallen, blijf trekken tot je erbij neervalt." Les 3: geen kikvors-, wel vogelperspectief. "Fotograferen langs boven geeft vaak een verrassende invalshoek. Het doet de ogen beter uitkomen." Les 4: keep it basic. "Nee, het nieuwste van het nieuwste materiaal is niet altijd nodig. Het is niet omdat iemand in een Ferrari rijdt dat hij een goeie chauffeur is. Oudere modellen voldoen ook."

Earl is 52 en nog maar sinds enkele jaren overgestapt van analoge naar digitale reflexcamera's. "Ja, ik had er echt schrik van. Maar de mogelijkheden zijn enorm. Vroeger nam je beelden, je stuurde ze naar het lab en dat was het. Nu kan je ze zelf bewerken op de computer." De democratisering in fotografie ziet hij graag komen. "Ik zie het niet als een bedreiging voor mijn beroep. Ik vind het fascinerend om te zien hoe fotografie zo sterk aan het evolueren is. Neem nu de cameratelefoons. Onvoorstelbaar wat je daar tegenwoordig al mee kan doen. Sommige modellen hebben al vijf megapixel of meer." Iedereen fotograaf dus? "Je moet vooral de passie hebben. Ik geloof dat iedereen het kan aanleren, als er maar een soort vuur aanwezig is."

INFO Meer info over de EOS Discovery Tour op www.canon.be/eosdiscovery. Andy Earl geeft live demonstraties, waarbij de nadruk ligt op natuur-, mode-, sport- en reportagefotografie. De sessies zijn gratis toegankelijk voor geïnteresseerden van alle niveaus en vinden plaats in Claridge Brussel op vrijdag 26 en zaterdag 27 oktober. Achteraf is er de mogelijkheid om reflexcamera's van Canon uit te proberen. Inschrijven via de website.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234