Woensdag 21/10/2020

Les freaks sont chic

Met hun sleutelrol op de nieuwste van Daft Punk maakt een nieuwe generatie kennis met twee muzikale iconen uit de disco en funk. Vandaag schitteren Giorgio Moroder en Nile Rodgers opnieuw op de dansvloer. Gunter Van Assche

Daft Punk is de laatste weken niet meer uit de schijnwerpers weg te branden. Maar niet alleen hun comebackplaat Random Access Memories spreekt tot de verbeelding. Aan de reacties op sociale media te zien, lijkt de jongste generatie verbouwereerd door de gastenlijst die de Parijse robots aanlegden. Geen verhoopte een-tweetjes met Skrillex, David Guetta of andere superstar dj's. Wel de 'nobele onbekenden' Giorgio Moroder of Nile Rodgers. Hoe ironisch: net die twee namen drukten in het licht van de eeuwigheid een zware stempel op de popgeschiedenis.

De jonge garde die een snelcursus Moroder wil volgen, raden we aan om te beginnen bij een orgasme:

'Oooooh....

Aaaaah...

Love to love you baby...'

Aan het woord is Donna Summer. De Queen of Disco dankte haar carrière niet alleen aan opzichtige jurken en een sensuele stem, maar ook aan de zwoele kreetjes die ze in opdracht van synthpionier Giorgio Moroder zuchtte tijdens 'Love to Love You Baby'. Time Magazine kwam er achter dat niet minder dan 22 orgasmen geveinsd worden in deze classic, die in de clubversie afklokte op zo'n 17 minuten.

Donna Summer noemde Moroder een freak om een gehijgd nummertje te eisen, en aanvankelijk leken de meeste radio's die mening te delen: de song belandde zelfs op de zwarte lijst van de BBC. Gelukkig was net dát koren op de molen voor elke dj die de dansvloer wilde verleiden met een verboden vrucht.

Iconische soundtracks

Het succes werd later ook verklaard door Moroders stuwende beat, die de luide echo van een menselijke hartslag leek. Dat was niet toevallig zo: "Het ritme moest zo natuurlijk en eenvoudig mogelijk klinken, zodat zelfs een beroerde danser als ik erop kon dansen", biechtte Moroder later op.

De vader van de disco bracht dertien studioplaten uit, maar de magie van Moroder strekte zich ook uit tot tien iconische soundtracks: van Alan Parkers Midnight Express over Cat People en Scarface tot Top Gun en American Gigolo. Het maakte een drievoudig Oscarwinnaar van de Duitse Italiaan.

Twee jaar geleden kreeg Moroder ook een Lifetime Achievement Award uitgereikt, tijdens de Soundtrack Awards, waarmee het Filmfestival Gent afsloot. Organisator en voormalig filmcriticus Patrick Duynslaegher wilde opmerkelijk genoeg "een verjonging doorvoeren bij het filmfestival" door deze krasse zeventiger te lauweren. Een terechte keuze nochtans: Moroder beïnvloedde latere producers, van Jeff Mills tot Goose.

Maar ook Vito de Luca van Aeroplane dankt zijn balearic sound grotendeels aan de Italiaanse Duitser. Beiden deelden een paar jaar geleden zelfs enige tijd in de studio. "Toen ik hem voor het eerst aan de lijn kreeg - Giorgio belde mij! - kon ik even geen woord uitbrengen. Dit was een droom die waarheid werd."

'Chase' uit Moroders soundtrack van Midnight Express (zie kader) ging een kwarteeuw later ook een heel nieuw leven leiden: Daft Punk coverde de song deels tijdens hun shows, terwijl Vitalic tien jaar terug een remix maakte. En zowel DJ Shadow als Beyoncé of Justice graaiden al eens graag een sample uit zijn catalogus.

Ook Nile Rodgers van Chic werd ooit beïnvloed door Giorgio Moroder. "Toen ik met mijn toenmalige vriendinnetje een discotheek binnenstapte en 'Love to Love You Baby' hoorde, wikkelde die magische groove zich direct om mijn lichaam", vertelde die onlangs.

Groove werd sindsdien de alfa en omega voor Nile Rodgers. Alleen: waar de synthesizer van Moroder instond voor "het geluid van de toekomst", bleek Nile Rodgers' geheime wapen zijn Fender Stratocaster. Die gitaar noemde hij later ook liefkozend 'The Hitmaker'. Eerst zou hij een resem classics scoren met Chic - 'Good Times', 'Le Freak', 'Everybody Dance'... -, maar de invloed van Nile Rodgers reikte veel verder dan de funk.

Popsterren, al dan niet op hun retour, klopten de volgende jaren bij hem aan om hun zieltogende carrière op te krikken. Zelfs David Bowie moest zijn meerdere erkennen in Rodger door diens funky aanpak van 'Let's Dance'. "Is het niet té funky?", vroeg de Britse popster naar verluidt bezorgd na de opnames. "Natúúrlijk is het funky", lachte Rodgers terug. "Wat verwacht je van een plaat die 'Let's Dance' heet?"

Op Bowies grootste verkoopsucces hoor je trouwens ook een nieuwe versie van 'Cat People (Putting Out Fire)', waar Giorgio Moroder een jaar eerder de hand in had. Die laatste werd aan Bowie voorgesteld door Brian Eno: "Moroder is de toekomst van de dansmuziek", zei hij toen in een gesprek met The Thin White Duke.

Niet alleen Bowie en Daft Punk werkten trouwens zowel met Moroder als Rodgers. Ook Debbie Harry van Blondie ging met beiden in zee. Ze leverde een bijdrage aan de soundtrack van de cultfilm Scarface. En op haar solodebuut KooKoo deed Harry dan weer een gooi naar het discokroontje, met de hulp van van Rodgers. Het leverde prompt een gouden plaat op. Ook Duran Duran ('The Reflex') en INXS ('Original Sin') zouden later hun voordeel doen met Rodgers funkbrille.

Sugarhill Gang

Maar net zo goed danken hiphoppers veel aan hem. Sugarhill Gangs legendarische hit 'Rapper's Delight' dreef op 'Good Times' van Chic. Will Smith greep dan weer naar 'Greatest Dancer' van Sister Sledge (productie: Rodgers) om van 'Gettin' Jiggy with It' zijn grootste zomerhit ooit te maken.

De Zweedse eendagsvlieg Alcazar samplede op zijn beurt 'Spacer' van Sheila & B. Devotion voor de eurotrash-hit 'Crying at the Discoteque'. Ook bij die Franse disco-act stond de spil van Chic aan de knoppen. Rodgers' naam rolt vandaag misschien niet meer zo vlot over de tong, maar de funkgitarist verklaart al jaren moeiteloos rond te komen door de rechten op te strijken, van artiesten die zijn hits samplen. Na 35 jaar blijkt het een waarheid als een koe: Le freak est vraiment chic.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234