Woensdag 05/08/2020

Lerarenopleiding op de schop

Studenten zullen sneller kunnen afstuderen als gediplomeerd leerkracht, terwijl zij in het begin van hun loopbaan een grotere jobzekerheid en begeleiding krijgen. Het plan van de Associatie KU Leuven, goed voor vijf hogescholen en de universiteit, moet ook door een alliantie met het volwassenenonderwijs nog meer jongeren voor de klas krijgen.

De leerkracht van de toekomst moet beter worden opgeleid en meer worden uitgedaagd tijdens de loopbaan. De Associatie KU Leuven, die met vijf hogescholen en de universiteit bijna de helft van het volledige hoger onderwijs omvat, schreef een visietekst die De Morgen kon inkijken.

Het voorstel van de KU Leuven en de hogescholen focust op drie pijlers. Aan de universiteit komen er educatieve masters, waardoor jongeren sneller afstuderen als leraar. Nu kunnen zij een specifieke lerarenopleiding (SLO) volgen na hun master. Dit betekent dat een student geschiedenis na vier jaar er nog een jaar extra moet bijtellen als hij leraar wil worden, terwijl dit bij een student wiskunde oploopt tot in totaal zes jaar. Door de lerarenopleiding in de master te verwerken, daalt dit tot respectievelijk viereneenhalf en vijf jaar studeren. Bij studenten met een tweejarige master zit de SLO, voor wie dat wenst, dus vervat in hun gewone masterstudie.

Getrapte carrière

"Het gaat aantrekkelijker worden, want studenten kunnen sneller twee diploma's behalen", zegt vicerector onderwijs Didier Pollefeyt, samen met rector Rik Torfs de drijvende kracht achter de visietekst. "Ook kunnen we hen al vanaf hun derde bachelorjaar warm maken voor de lerarenopleiding, waardoor meer jongeren de studie zullen volgen en zullen kiezen voor het beroep."

Dat is broodnodig, omdat Vlaanderen tegen 2020 bijna 17.000 leraren zal tekortkomen. Maar het lost tegelijkertijd ook een actueler probleem voor de KU Leuven op. Het aantal studenten dat een SLO volgt, halveerde in tien jaar tijd. Zij gingen vooral naar de Centra voor Volwassenenonderwijs (CVO), wat ervoor zorgt dat het voortbestaan van de universitaire opleiding in het gedrang dreigt te komen.

Mede daarom plant de Associatie KU Leuven meer samen te gaan werken met het volwassenenonderwijs. De universiteiten en hogescholen profiteren van het grote lokale netwerk en de flexibele studietrajecten voor zij-instromers van de CVO's, terwijl die laatste gebruik kunnen maken van de academische vakdidactiek, waarbij een wiskundige en een taalkundige andere lesmethodes krijgen aangeleerd. Uiteindelijk zal niet langer het volwassenenonderwijs, maar wel de hogeschool of universiteit het diploma uitreiken.

Uit evaluaties van de opleidingen in het volwassenonderwijs bleek eerder al dat de kwaliteit niet overal even hoogstaand is. Een alliantie met de KU Leuven en de hogescholen moet dat verhelpen. Drie grote CVO's, het Kortrijkse Vivo, het Kempense HIK en het Limburgse LIMLO, onthalen het plan positief. "Het veld is hier klaar voor", zegt Ann Derycke, directeur van de lerarenopleiding van Vivo. "We beseffen dat het geen zin heeft om elkaar te blijven beconcurreren. Door samen te werken zullen we leraren met een nog bredere vorming kunnen afleveren."

Die leerkrachten zullen, als het aan de associatie ligt, een dynamischer loopbaan tegemoet kunnen zien. Zo krijgen scholen de mogelijkheid om masters aan te stellen in het basisonderwijs en komt er een getrapte carrière. Startende leraren zullen aanvangsbegeleiding en meer jobzekerheid krijgen, terwijl expertleraren onderzoek kunnen doen, begeleiding kunnen geven en moeilijkere klassen onder hun hoede kunnen nemen.

De katholieke onderwijskoepel VSKO, die overigens ook het katholiek volwassenenonderwijs vertegenwoordigt, reageert enthousiast. "Het zijn voorstellen waar we grondig over moeten spreken, maar we zijn er vragende partij voor", zegt topman Lieven Boeve. "Onze CVO's staan ook zeker niet afkerig tegenover verdere samenwerking met het hoger onderwijs."

800.000 euro

Het VSKO vraagt minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) om geld dat eerder werd bespaard bij de lerarenopleiding, aan de centra te geven. Zij zouden dan 800.000 euro onder elkaar kunnen verdelen als zij daadwerkelijk willen meegaan in de alliantie met de universiteit en hogescholen.

Op het kabinet van Crevits klinkt het dat de middelen vanaf 2016 daarvoor gebruikt kunnen worden, maar dat het nog te vroeg is om dat definitief te beslissen. Wel verwelkomt Crevits de "interessante" voorstellen. "We zullen ze zorgvuldig bekijken. Er is overleg nodig met het volwassenenonderwijs, maar samenwerking tussen CVO's, hogescholen en universiteit is zeker aangewezen."

Zo wordt de opleiding aantrekkelijker

► Educatieve master aan KU Leuven: jongeren studeren sneller af als leraar
► Loopbaan van leraren wordt dynamischer door coaching en expertfunctie
► Loopbaan van leraren wordt dynamischer door coaching en expertfunctie

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234