Donderdag 24/09/2020

Onderwijs

Lerarenopleiding gaat op de schop

"Het gaat aantrekkelijker worden, want studenten kunnen sneller twee diploma's behalen."Beeld thinkstock

Studenten zullen sneller kunnen afstuderen als gediplomeerd leerkracht, terwijl zij in het begin van hun loopbaan een grotere jobzekerheid en begeleiding krijgen. Het plan van de Associatie KU Leuven, goed voor vijf hogescholen en de universiteit, moet meer jongeren voor de klas krijgen.

De leerkracht van de toekomst moet beter worden opgeleid en meer worden uitgedaagd tijdens de loopbaan. De Associatie KU Leuven, die met vijf hogescholen en de universiteit bijna de helft van het volledige hoger onderwijs omvat, schreef een visietekst die De Morgen kon inkijken.

Aan de universiteit komen er educatieve masters, waardoor jongeren sneller afstuderen als leraar. Nu kunnen zij een specifieke lerarenopleiding (SLO) volgen na hun master. Dit betekent dat een student geschiedenis na vier jaar er nog een jaar extra moet bijtellen als hij leraar wil worden, terwijl dit bij een student wiskunde oploopt tot in totaal zes jaar. Door de lerarenopleiding in de master te verwerken, daalt dit tot respectievelijk viereneenhalf en vijf jaar studeren. Bij studenten met een tweejarige master zit de SLO, voor wie dat wenst, dus vervat in hun gewone masterstudie.

• Educatieve master aan KU Leuven: jongeren studeren sneller af als leraar

• Jonge leerkrachen krijgen aanvangsbegeleiding en meer jobzekerheid

• Ervaren leraren mogen begeleiding geven en moeilijke klassen onder hun hoede nemen

Aanzien beroep vergroten

"Het gaat aantrekkelijker worden, want studenten kunnen sneller twee diploma's behalen", zegt vicerector onderwijs Didier Pollefeyt, samen met rector Rik Torfs de drijvende kracht achter de visietekst. "Ook kunnen we hen al vanaf hun derde bachelorjaar warm maken voor de lerarenopleiding, waardoor meer jongeren de studie zullen volgen en zullen kiezen voor het beroep."

Die leerkrachten zullen, als het aan de associatie ligt, een dynamischere loopbaan tegemoet kunnen zien. Zo zou er voortaan niet meer moeten worden gesproken over de lesopdracht van 20 of 21 uur, maar van een schoolopdracht van 38 uur. Het moet de buitenwereld duidelijk maken dat leerkrachten wel degelijk veel werk verzetten en het aanzien van het beroep vergroten.

Ook krijgen scholen de mogelijkheid om masters aan te stellen in het basisonderwijs en komt er een getrapte carrière. Startende leraren zullen aanvangsbegeleiding en meer jobzekerheid krijgen, terwijl expertleraren onderzoek kunnen doen, begeleiding kunnen geven en moeilijkere klassen onder hun hoede kunnen nemen.

Enthousiasme

De katholieke onderwijskoepel VSKO reageert enthousiast. "Het zijn voorstellen waar we grondig over moeten spreken, maar we zijn er vragende partij voor", zegt topman Lieven Boeve.

Minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) verwelkomt de 'interessante' voorstellen. "We zullen ze zorgvuldig bekijken. Het komt op een goed moment, want de komende maanden zijn de gesprekken met de sociale partners rond het loopbaandebat belangrijk. Positief in deze visietekst is intensieve samenwerking tussen opleidingen en scholen rond onder meer stages, aanvangsbegeleiding, maar ook professionaliseringstrajecten tijdens de carrière."

Beeld thinkstock
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234