Vrijdag 21/01/2022

Leo Pleysier

Volgend jaar In Berchem

Vlaams proza

Uitgeverij De Bezige Bij

ISBN 90 2343 887 6

144 pagina's * 598 frank (14,82 euro)

Vers goud van de Kempense taalalchemist

Leo Pleysier stelde vorige week in Herentals zijn langverwachte nieuwe roman Volgend jaar in Berchem voor. Het is opnieuw een zeer subtiel gecomponeerde, hoogst muzikale tekst geworden die draait rond één personage: de vaderfiguur. In Wit is altijd schoon (1989), De Kast (1991), De Gele Rivier is bevrozen (1993) en Zwart van het volk (1996) had Pleysier zich al gebogen over 'de moeder', 'de zus', de 'tante-non' en 'de broer'.

Terwijl in die miniatuurtjes (Pleysier is niet tuk op vuistdikke knoerten, maar laat zijn proza 'inkoken' tot het een zeer pittig concentraat wordt dat alle zintuigen beroert) nog sprake was van een verteller (hoe discreet ook), komen in Volgens jaar in Berchem alleen maar de personages aan het woord; de kinderen die op het jaarlijkse nieuwjaarsfeest herinneringen ophalen aan vader. De titel van het boek verwijst dan ook naar het volgende feest. Vader blijkt al snel een onvermijdelijk gespreksonderwerp. Iedereen rond de tafel wil met deze enigmatische veekoopman (en smokkelaar) in het reine komen.

Gewoontegetrouw graait Pleysier - zonder schroom - gretig in het Vlaamse (Kempense) taalidioom. Aan Jos Borré verklapte hij gisteren in De Morgen Boeken: "Die taal brouwen, het is haast alchemie." Geen wonder dat de boeken van Pleysier allemaal glimmende klompjes puur goud zijn. 't Zal aan de goeie grond liggen, peins ik.

Vlaams proza

Eriek Verpale

Katse nachten

Uitgeverij De Arbeiderspers

ISBN 90 2955 130 5

309 pagina's * 699 frank (17,32 euro)

Niets is zo fijn als lezen in de brieven van een ander. Wanneer de steller van de epistels ze dan nog eens zelf van een kaft voorziet en ze bij een zo breed mogelijk publiek wil verspreid zien, kan de pret helemaal niet meer op. In zijn debuut Alles in het klein (1982) waren die brieven nog zeer hecht verweven met fictieve verhalen, maar in het zopas verschenen Katse nachten is de structuur veel losser.

De setting, de mensen die de brieven bevolken en de thema's zijn bekend: het arbeidersmilieu in de fabriekswijk De Katte, de joodse cultuur, de onweerstaanbare zelfspot, de wreedmooie meisjes en 'Beminde vriend' Luuk Gruwez.

Eric Bracke lustte er in De Morgen Boeken wel pap van: "Dat je toch even gretig blijft lezen in Katse Nachten heeft niet enkel met de zelfspot te maken maar evenzeer met Verpales kunst om gevat en beeldend te formuleren. De taal van Verpale is nooit gezocht of gekunsteld", schreef hij.

Vlaams proza

Bart Plouvier

De biechtspiegel

Uitgeverij Manteau

ISBN 90 2231 550 9

195 pagina's * 675 frank (16,73 euro)

Het archetypische dorp dat in eerdere boeken van Bart Plouvier (°1951) centraal stond, heeft in De biechtspiegel een naam gekregen: Gistrode. Een idyllisch paradijs is het niet, want de dorpelingen beloeren elkaar en zijn behept met vuige gevoelens van haat en nijd. Onderdrukte seksuele frustraties leiden tot hoogoplopende ruzies en uiteindelijk zelfs tot een moord.

De tragiek van mensen die tegen de stroom van de tijd in proberen te overleven heeft Plouvier ook doorgetrokken naar de gelijknamige monoloog (voor Mark Verstraete) die in maart, april en mei door heel Vlaanderen zal trekken. Deze productie van Het Gevolg gaat in première op 2 maart. Als we de folder mogen geloven combineert ze de tristesse van Terug naar Oosterdonk met de spanning van een familietragedie.

Plouvier toert momenteel samen met Kris de Bruyne, Wigbert Van Lierde en Ernst Löw ook door Vlaanderen met 'De Grote Liefde'.

Nederlands proza

J. Bernlef

Boy

Uitgeverij Querido

ISBN 90 2145 248 0

296 pagina's * 945 (23,42 euro)

J. Bernlef is sinds Hersenschimmen een van de meest gelauwerde schrijvers van ons taalgebied (PC Hooftprijs, Huygensprijs, AKO Literatuur Prijs). Zopas verscheen zijn nieuwste roman Boy en die speelt zich af in het Amerika uit het begin van vorige eeuw. Norma 'Polly' Todd is een ster in de nog zeer prille filmindustrie. Wanneer ze vermoord wordt, is dat dan ook voorpaginanieuws. William Stevens, een reporter van een lokale krant, trekt op onderzoek uit. Hij gelooft niet in de Boy-these: Boy is de naam van het doofstomme jongetje dat zich in de kleerkast bevond toen men het naakte lichaam van Norma Todd in haar slaapkamer ontdekte. De speurtocht naar de waarheid krijgt thrillerallures, maar Bernelf is in dit boek vooral geïnteresseerd in het fenomeen waarneming en de rol van de zintuigen en de geest daarin. Waarmee we opnieuw bij Hersenschimmen zijn, zo lijkt het.

Vertaalde bestseller

Majgull Axelsson

Aprilheks

Uitgeverij De Geus

ISBN 90 5226 717 0

510 pagina's * 998 frank (24,73 euro)

Hoe sterk is de relatie tussen een moeder en haar drie pleegdochters als blijkt dat de moeder ook een kind van zichzelf heeft? "Een van mijn zussen heeft het leven gestolen dat voor mij bestemd was. Ik wil weten wie." Zo denkt de gehandicapte Desirée, die al een leven lang op bed ligt. Als baby is Desirée begin jaren vijftig door haar moeder, die vroeg weduwe was geworden, in een inrichting geplaatst. Daarna heeft de moeder drie pleegdochters opgevoed zonder hen te vertellen dat ze ook een dochter van zichzelf heeft: Desirée. Als Desirée het leven van haar 'zussen' binnendringt, wordt het evenwicht tussen de vrouwen ernstig verstoord.

Majgull Axelsson (Zweden, 1947) is journaliste en schrijfster. Aprilheks, winnaar van de Zweedse Augustprijs stond wekenlang nummer 1 in Zweden.

In de Zweedse pers werd het boek geroemd als "een spiegel van deze tijd, waarin zowel maatschappijkritiek als geschiedschrijving over de welvaartsstaat te vinden is".

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234