Vrijdag 30/10/2020

Lente op de arbeidsmarkt

Bent u ook al die verhalen over herstructureringen, ontslagen en hoge werkloosheidscijfers beu? Goed nieuws, de hemel lijkt op te klaren. Een rist indicatoren wijst op een beter klimaat voor de arbeidsmarkt. Euforie is niet op zijn plaats, optimisme wel.

Wat is er aan de hand?

Het Zwitserse uitzendkantoor Adecco pakt uit met goede resultaten. Vooral de vooruitzichten blijken een hoog lentegevoel te hebben. Adecco noteert een omzetgroei van 5 procent in januari en februari. De groep verwacht dat de vraag naar flexibele arbeid zal blijven toenemen.

Eerder deze week liet Manpower zich ook al van zijn zonnigste kant zien. Elk kwartaal bevraagt de uitzendgroep wereldwijd 65.000 werkgevers in 42 landen.

Voor België komt de nettoprognose - het verschil tussen het percentage werknemers dat wil aanwerven en het aandeel dat ontslagen plant - op een licht positief resultaat. Nog niet om te juichen, al is het wel het beste resultaat in zes jaar.

Waarom is dat goed nieuws voor u?

De uitzendsector heeft een hoge voorspellende factor, analyseert Herwig Muyldermans van beroepsfederatie Federgon. Het vogeltje in de mijn van de arbeidsmarkt, zeg maar. Als de economie begint aan te trekken, dan is dat voor het eerst op te maken uit de groeiende vraag naar uitzendkrachten.

Vooraleer werkgevers effectief mensen gaan aanwerven, gaan ze eerst de stijgende vraag naar goederen en diensten opvangen via uitzendarbeid. Als de vraag aanhoudt, wegens een betere economie, gaat men over tot aanwervingen.

In dat licht zijn de jongste vacaturecijfers van de VDAB bemoedigend. In februari 2014 ontving de VDAB 21.480 vacatures. Dat is 20 procent meer dan in februari 2013. De laatste twaalf maanden werden 233.705 jobs ontvangen, ook dat is 1,3 procent meer dan het jaar voordien. Dit duidt op een verbetering van de vacaturemarkt. Koppel daar de stijgende conjunctuurbarometer van de Nationale Bank aan, en er is reden tot optimisme.

Wat dan met al die ontslagen?

De arbeidsmarkt en de economie spelen meestal in twee snelheden. Net zoals bedrijven zo lang mogelijk wachten om mensen aan te werven, tot ze merken dat het herstel duurzaam is, wachten ze ook zo lang mogelijk om mensen aan de deur te zetten. Daarbij wordt vaak diep in de reserves geput, en als de kentering niet meteen zichtbaar is, is ontslag dan vaak de laatste optie.

De crisis heeft de voorbije jaren lelijk huisgehouden, over alle sectoren heen. Dat zijn we nu nog aan het uitzweten, met de bekende gevolgen van sluitingen, herstructureringen en ontslagen. En meer uitzendarbeid om die pieken en dalen op te vangen.

Worden deze uitzendjobs ook echte banen?

Paul Verschueren van de studiedienst van Federgon ziet vooral in de technologische industrie, chemie, logistiek en retail positieve signalen waarbij de uitzendarbeiders doorstromen naar vaste jobs. Dat effect zal allicht doorzetten.

Er is wel een kanttekening: de economische groei wordt geschat op 1,3 procent, te weinig voor een structurele jobmotor. De groei moet daarvoor minstens 2 procent bedragen om die jobtrein vlot te laten rijden. Dat maakt dat de doorstroming allicht wat vertraging kan oplopen.

Wat kunnen we nu eigenlijk besluiten?

Jan Denys (Randstad), Joost Bollen (Hiva), Paul Verschueren (Federgon), ons panel van arbeidsmarktdeskundigen, klinkt unaniem. Eén zwaluw maakt de lente niet. Maar de verschillende indicatoren maken dat we stilaan mogen spreken van een zwerm zwaluwen. De bodem van de crisis is bereikt, en we zijn langzaam uit het dal aan het kruipen.

Er zijn nog wel een aantal onzekerheden die het herstel kunnen aanvreten, en er is niet veel nodig om dat te fnuiken. De echte kentering waarbij de champagne mag ontkurkt worden komt er zodra de jeugdwerkloosheid begint te dalen. De instroom op de arbeidsmarkt is in economisch moeilijke tijden vooral voor die doelgroep moeilijk. Zodra die trend wordt omgebogen, is de trein vertrokken.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234