Vrijdag 26/02/2021

Review

'Lelies': eindelijk een musical die wél de moeite is

null Beeld Luc Monsaert
Beeld Luc Monsaert

In het Antwerpse Fakkelteater loopt opnieuw de musical 'Lelies'. De voorstelling verheft zich met gemak boven de armzalige middelmaat die ons Vlaamse musicallandschap tekent.

Het moet maar eens afgelopen zijn met die meewarige glimlachjes als het over musicals gaat. Je houdt van het genre - of niet - maar een echt goede musical is aartsmoeilijk om te maken. Maar soms lukt het. Voor de 'non-believers': maak kennis met 'Lelies', straks opnieuw te zien in het Antwerpse Fakkelteater.

Toegegeven, je struikelt niet echt over de steengoede musicalproducties in onze contreien. Maar kijk, musical met inhoud bestaat in Vlaanderen anno 2015. 'Lelies', van het kleine productiehuis Judas TheaterProducties (JTP), is een bewerking van Les Feluettes, een toneelstuk van Michel Marc Bouchard. In 1996 volgde de verfilming door de Canadese regisseur John Greyson.

En nu is er dus de musical. Nou ja, 'nu'... 'Lelies' ging in 2011 al in première en kreeg zeer lovende recensies. De voorstelling sleepte maar liefst vijf Vlaamse Musical Prijzen in de wacht. Mede door deze erkenning besliste de Vlaamse regering om JTP structurele subsidies toe te kennen vanaf 2013. Dit alles leidde tot de herneming van 'Lelies' begin 2015 in het Fakkelteater, waar de voorstelling nu wegens groot succes opnieuw te zien is.

Wat is er dan zo bijzonder aan 'Lelies'? Hoewel de historiek anders laat vermoeden, zou het een vergissing zijn om deze productie weg te zetten als het zoveelste uitmelkverhaal van 'eerst het boek, dan het toneelstuk, dan de film en dan de musical' (zonder het boek dan, in dit geval). Lelies is een musical zoals een musical moet zijn: een goed, maar nog vrij onbekend verhaal met universele thema's, slim naar het podium vertaald en gebracht door een getalenteerd creatief team en dito cast. We vatten de voorstelling even samen in vijf troeven.

1. Verhaal

De onterecht ter dood verdeelde Simon Doucet maakt met zijn medegevangenen een toneelvoorstelling over de fatale liefde die hij veertig jaar eerder koesterde voor de jonge graaf Vallier de Tilly. In dit verhaal komen de thema's homoseksualiteit, vrije meningsuiting, gelijke kansen, discriminatie, intolerantie en wraak aan bod. Ook kun je er een aanklacht van machtsmisbruik door de kerk in lezen.

2. Cast

Voor musical heb je multigetalenteerde spelers nodig, die niet makkelijk te vinden zijn. Toch toont de affiche van 'Lelies' een indrukwekkende cast, die in ons land zelfs al wat vergeten, maar nog steeds steengoed talent (Hans Peter Janssens, Door Van Boeckel) combineert met gevestigde namen (Sébastien De Smet, Timo Descamps) en redelijk nieuwe musicalacteurs (Leendert 'Ben X' De Vis, Matthew Michel). Geen van allen halen ze het niveau van pakweg Willem Nijholt (Nederlandse acteur/zanger die bekendstaat om zijn veelzijdigheid), maar toch indrukwekkend hoe ieder op zijn manier overtuigt, zowel qua spel als qua zang. Een plus een is drie.

3. Geen BV's

'Lelies' doet niet mee aan de spijtige gewoonte om een BV te introduceren als 'trekker'. Je zou de van soaps als 'Spring' en 'Familie' bekende Timo Descamps (als de jonge Simon) die rol kunnen toebedelen, maar het lef van Descamps om een passioneel verliefde homoseksuele jongen te spelen, doet dit teniet. Wel is Descamps de minst overtuigende acteur, al verbetert dit naarmate de voorstelling vordert.

4. Onbekend talent

Bijzonder overtuigend en een echte revelatie is de Vlaamse zanger annex acteur Matthew Michel (Vallier), die vreemd genoeg vooral in Nederland aan de slag is. Laat dit een oproep zijn om talent ook in eigen land kansen te geven.

5. Less is more

Last but not least steekt 'Lelies' er met kop en schouders bovenuit door zijn less is more-gehalte: weg met de pompeuze decors en kostuums, back to the basics en alle aandacht voor spel en muziek.

Lelies speelt opnieuw in Fakkelteater vanaf morgen tot en met 19/4.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234