Zondag 11/04/2021

Mode

Lekker brutaal zijn met Vivienne Westwood

Vivienne Westwood Beeld Zalando
Vivienne WestwoodBeeld Zalando

Sinds de modebeurs Bread & Butter - mytisch om zijn feestjes - vorig jaar werd overgenomen door onlinereus Zalando is ook het grote publiek welkom. Thema dit weekend is 'Bold' of brutaal zijn, en daar heeft ontwerpster/activiste Vivienne Westwood wel wat wijze lessen voor.

Zalando en een hippe modebeurs? Logisch volgens onderdirecteur Carsten Hendrich van de onlinewinkel: “Na te pionieren online, wilden we een format om fysiek in contact te komen met de consument.” En daarom is er dit weekend van vrijdag 1 tot zondag 3 september voor de twee keer Bread&Butter in een nieuw kleedje in de Arena in Berlijn.

Om het juiste hippe publiek aan te trekken, stelde Zalando een team van indrukwekkende uithangborden samen om de boodschap van dit jaar uit te dragen: namelijk dat je ‘bold’ ofte gewaagd moet zijn. Mensen die zoal meewerken zijn Jefferson Hack, die de medeoprichter van het toonaangevende Britse modeblad Dazed & Confused (en ex- meneer Kate Moss) is en topmodel Adwoa Aboah. Zij oogstte heel wat bereik bij millennials met getuigenissen over drugsmisbruik en depressie, en met Gurlstalk.com stampte ze een van de coolste onlineplatformen van het moment voor vrouwen uit de grond.

Maar het meest ‘bold’ van al was misschien wel de keuze om met punkgodin annex ontwerpster Vivienne Westwood in zee te gaan. Zoveel was duidelijk tijdens het preview-moment dit voorjaar. Hack, die de panelgesprekken leidde, had nog maar net zijn mond geopend om haar aan te kondigen, of de 76-jarige Westwood stak al van wal. Onschuldig misbruik makend van het feit een oud besje te zijn, sprak ze over haar kindertijd, ontweek Hacks vragen, haalde herinneringen op aan de Sex Pistols en gaf het publiek, dat aan haar lippen hing, nog snel wat levenswijsheden mee. Dat de oorlog de kleine man kapot maakt (net zoals kapitalisme!), dat drinkwater en licht gratis zouden moeten zijn en dat ze met haar label probeert om minder te produceren, zodat haar stukken mode en dus cultuur blijven, en niet verworden tot trends en consumptie. “Sorry Zalando”, haalde ze nog, nauwelijks gemeend, de schouders op terwijl het publiek verbijsterd toekeek. Zoals we al zeiden... Bold dus.

De gesprekken die volgden, waren alvast een voorsmaakje van wat Bread&Butter nog te bieden heeft, naast de exclusieve voorstellingen van merken waarmee ze samenwerken zoals Converse, Jil Sander, Levi’s en Herschel. Hippe vogels uit de muziek- en designwereld (zoals kunstenaar en designer Fergus Purcell (die het driehoekige logo van Palace Skateboards maakte) spreken over hun angsten, dromen en wat het is om zelfzeker te worden in de creatieve wereld. Als dit weekend net zo gewaagd als de voorstelling is, dan is een kijkje nemen zeker de moeite waard. Daarvoor hoef je zelfs niet naar Berlijn, want via de website kun je alle gesprekken, cultuurevenementen en optredens (o.a. FKA Twigs en Wyclef Jean) livestreamen.

Info, livestreams en tickets voor Bread & Butter by Zalando in Berlijn (van 1 tot en met 3 september) vind je hier.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234