Dinsdag 21/05/2019

Speelgoed

Lego richt pijlen op volwassenen met reeks bewegende vissen

Lego Forma is een nieuwe Lego-lijn voor volwassenen. Beeld RV/Promobeeld Lego Forma

Lego experimenteert met ontwerpen voor volwassenen. Die moeten de speelgoedgigant op termijn helpen om alle balansen opnieuw in het groen te krijgen. "Lego heeft de volwassen community tot nu toe altijd genegeerd."

"In elk van ons zit een enorme drang om creatief te zijn en onze handen te gebruiken", opent het marketingfilmpje van Lego waarin het zijn nieuwe lijn Forma aankondigt. Wie het bouwpakket bestelt, hoeft niet te liegen dat hij een zoon of dochter heeft die graag met blokken speelt. Lego Forma wil volwassenen helpen om tot rust te komen door zich enkele uren te verdiepen in het bouwen van een bewegende vis.

In een rondvraag van Lego bij 9.000 ouders gaf meer dan 90 procent aan dat ze graag met hun kinderen spelen. Vorig jaar berekende het Brits onderzoeksbureau NPD dat voor elke 10 euro die gespendeerd wordt aan speelgoed, iets meer dan 1 euro uitgegeven wordt door volwassenen om speelgoed voor zichzelf te kopen.

"Lego heeft zijn volwassen fans altijd wat genegeerd", zegt Peter De Smet, een fervente verzamelaar van Lego. "Nochtans is er een heel grote community mensen die gepassioneerd met Lego bezig is en daar relatief veel geld aan uitgeeft."

Drie kois en een haai

De drie soorten kois en de haai worden niet aangeboden op de website van Lego, maar op de crowdfundingwebsite Indiegogo. Een model kost omgerekend 38 euro, een 'skin' van een vis 13 euro. De basis voor het ontwerp is Lego Technic: bouwpakketten die meer technische vaardigheden vereisen. 

Lego wil met Lego Forma naar eigen zeggen een breder publiek aanspreken dan enkel de diehard fans die al actief zijn op zijn website. Zo wil de gekleurde blokjesfabriek een nieuwe manier van werken uitproberen. De bouwpakketten van Lego ontstaan traditioneel uit de koker van slimme ontwerpers die in dienst werken van Lego. Fans of intensieve bouwers worden nauwelijks bij dat proces betrokken. Door zijn ontwerpen op een crowdfundingplatform te delen, hoopt Lego om consumenten meer te betrekken bij de verdere uitbouw van de lijn.

"We moeten consumenten niet vertellen wat ze willen," zei Tom Donaldson, vicepresident van het Lego Creative Play Lab daarover in technologiemagazine Wired, "we moeten luisteren en leren begrijpen wat ze willen."

Het frame voor een vis Lego Forma. Met verschillende sleeves kan je drie soorten kois of een haai maken. Beeld RV/ LEGO Forma

De reden achter die mentaliteitswijziging is niet ver te zoeken. In 2017 zag Lego voor het eerst in 13 jaar een omzetdaling: min 7 procent, omgerekend 4,7 miljard euro. Hoewel topman Niels Christiansen in 2018 een stabilisatie beloofde, moest het blokjesbedrijf begin deze maand toegeven dat de eerste zes maanden van 2018 nog niet veel beterschap brachten met een daling van de omzet van 5 procent.

Toch denken ze bij Lego dat die mindere cijfers tijdelijk zijn. Het bedrijf doet er alles aan om de digitale leefwereld van kinderen (en nu ook volwassenen) te verenigen met echt blokjes bouwen. 

Groeimarkt China

In de VS en Europa probeert het vooral om meer meisjes aan de blokken te krijgen met lijnen zoals Lego Friends. Lego Boost leert kinderen programmeren, waardoor ze de blokken tot leven kunnen brengen. De echte groeimarkt ligt in China, waar het samenwerkt met Tencent, een van China's grootste internetbedrijven.

Veel omzet van Lego Forma verwachten ze in Denemarken nog niet. De vier vissen zijn maar in beperkte oplage van 12.000 stuks te verkrijgen. "Bovendien enkel in het VK en de VS," zegt De Smet, "maar ik ga zeker proberen om ze te pakken te krijgen."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.