Donderdag 25/02/2021

Lege ogen, volle blik

eerste voorstelling van productiehuis padarijs

Vlaanderen is een productiehuis rijker. Padarijs is de naam, Limburg de standplaats. Het nieuwe theaterhuis levert met zijn allereerste voorstelling meteen een aardig visitekaartje af. Lege ogen weet je ondanks eenvoudige dramatische middelen voortdurend bij de les te houden. En dat mag een verdienste heten, want met de omwerking van het gelijknamige jeugdboek van Leen van den Berg tot een breekbare monoloog voor een veertienpluspubliek, heeft Padarijs de lat niet bepaald laag gelegd. Thema van de dagboekroman is het leven met een depressieve moeder.

Hoe je zo'n sterk gegeven even sterk op scène zet zonder daarbij meelijwekkend te worden, illustreert de jonge actrice Griet Dobbelaere met verrassend naturel. Ze begint haar vertelling in vier of vijf keer, met een schoorvoetende zenuwachtigheid die haar personage Hannah meteen ten voeten uit karakteriseert. Het zestienjarige meisje leeft bij gratie van onzekerheden en uitvluchten, om voor haar labiele moeder precies zo voor te komen als die haar hebben wil. Gewoon meegaan in haar onberekenbare nukken helpt een groot deel, zoals wanneer mama in een klerenwinkel de hele boel op stelten zet om voor haar dochter de meest onzinnige aankopen te doen. Maar even vaak barst plots de bom. Hannah heeft er een heel arsenaal van schuldgevoelens aan overgehouden en die spelen haar ook bij anderen voortdurend parten.

Contrastgevoelens en tegenbeelden blijken een interessante optie. Een zelfmoordsprong van de moeder wordt door Hannah sarcastisch gerelativeerd. Een grote uitval over haar eigen schuld combineert ze met een brede glimlach. Het is op zulke grappige momenten dat Lege ogen het meest schrijnend uitvalt. Elke vrolijke actie bijvoorbeeld die Surfboy onderneemt om Hannah's hart te veroveren, draagt haar uiteindelijke afwijzing al in zich. Het lukt haar nooit om eindelijk eens voor zichzelf te kiezen.

Toch ervaar je deze voorstelling allerminst als uitzichtloos. Daarvoor heeft regisseur Ingrid Dullens, tevens artistiek coördinator van Padarijs, de balans tussen leed en keet te goed uitgekiend. Simpele objectmiddelen als een dictafoon, een pot verf en een huishoudboek van Tante Kaat houden de schwung in de vertelling. Muziek is er ook, met een young cool-soundtrack van ballads tot Starflam, maar die werkt met plotse afbrekingen of net te lange doorlopen vaak eerder storend. Daarin valt het op hoezeer de dagboekstructuur van het basismateriaal omgeturnd is tot een scenische mozaïekvorm die soms te disparaat uitvalt. Maar wat de voorstelling verliest aan algemene samenhang, wint ze aan frisheid. Met veel dank aan het energieke spel van Dobbelaere. Ze doet je uit Lege ogen buitenkomen met volle blik.

Wouter Hillaert

WAT Lege ogen WIE Productiehuis Padarijs in samenwerking met de theaterwerkplaats Dommelhof WAAR EN WANNEER Schoolvoorstellingen over heel Vlaanderen tot eind november. Voor info en speellijst: jaela.cole@pandora.be.

'Het is op de grappige momenten dat 'Lege Ogen' het meest schrijnend uitvalt'

Productiehuis Padarijs is een initiatief van Ingrid Dullens en Jaela Cole. Beiden Ze leerden elkaar kennen in Studio Herman Teirlinck. Dullens (artistieke coördinatie) toerde met de theatergroep De Dulle Roeckers, waarvoor ze verschillende jeugdvoorstellingen produceerde. Cole neemt de promotionele kant waar. Vrij uniek is dat het productiehuis zelf de verkoop en de tourneeplanning van zijn voorstellingen zal regelen. Het beoogde spreidingsgebied daarbij is heel Vlaanderen, maar wat de productie betreft, richt Padarijs zich wel in de eerste plaats op Limburg.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234