Zaterdag 23/01/2021

Legaten goede doelen in de lift

Van Natuurpunt tot Amnesty International: legaten aan goede doelen zitten in de lift. Tal van organisaties zien de interesse toenemen én spelen in op de trend. Zo organiseert Bond Zonder Naam binnenkort vier ‘koffietafels’ om hun leden over erfenisdonaties te informeren.

De Vlaamse Liga tegen Kanker ontving zopas een erfenis van 8 miljoen euro van een anonieme wilde weldoener. Dergelijke fenomenale bedragen zijn zeldzaam, al merken maatschappelijke organisaties en ngo’s dat de interesse om goede doelen in het testament op te nemen duidelijk toeneemt. Kreeg de Bond Zonder Naam in 2008 zo’n tien informatieaanvragen van geïnteresseerden, dan waren dat er vorig jaar al meer dan dertig. GAIA spreekt van een vertienvoudiging.

“De opmars is te danken aan verschillende oorzaken”, weet Jurgen Vanpraet van vzw EMO, die de campagne testament.be coördineert waarbij een 70-tal organisaties zijn aangesloten. “Enerzijds gaat het om een van de eerste bewust kinderloze generaties van na de introductie van de pil. Een van de rijkste generaties ook. Anderzijds zien we dat het thema meer bespreekbaar wordt, het taboe rond geld wordt stilaan doorbroken.” Ook de fiscale voordelen van de ‘duolegaten’, waarbij de schenking aan goede doelen de successierechten voor de andere erfgenamen drukt, spelen mee. Kreeg testament.be bij de start drie jaar geleden ‘slechts’ enkele honderden virtuele bezoekers over de vloer, dan is dat aantal nu gestegen tot 50.000. “Vermits de verhoogde interesse afkomstig is van mensen die nu hun testament aan het opstellen zijn, zal de stijging pas later duidelijk voelbaar zijn.”

Vzw’s en ngo’s wijzen hun leden ook nadrukkelijk op de mogelijkheid van donaties via het testament. Via advertenties in hun ledenmagazines of campagnes op seniorenbeurzen. Artsen Zonder Grenzen verspreidt brochures over legaten in de wachtzalen van notarissen, Bond Zonder Naam organiseert in mei en juni samen met EMO vier ‘koffietafels’ om geïnteresseerde leden over erfenismogelijkheden te informeren. “De inkomsten uit legaten winnen aan belang”, zegt Aurélie Haesaert van BZN. “De voorbije drie jaar is het legatenaandeel van onze giften gegroeid van 6 naar 22 procent. Met zo’n onderwerp is wel wat schroom gemoeid, dus we zullen zeker geen mensen pushen.” Inkomsten uit legaten zijn bijzonder variabel. Een voorbeeld: de donaties aan de Zoo van Antwerpen schommelden de afgelopen jaren tussen 600.000 en 3,3 miljoen euro. Oxfam ontving in 2010 zo’n 480.000 euro minder dan het jaar daarvoor.

Geen reclame nodig

Sommige organisaties hebben naar eigen zeggen geen extra reclame nodig. “Iedereen kent de zoo, weet waarvoor we staan”, zegt woordvoerster Ilse Segers. “Onze communicatie verloopt via het hart van de mensen. Vaak gaat het om donaties van bezoekers die bijna dagelijks naar de zoo komen en een band met de dieren hebben opgebouwd. Het geld wordt besteed aan de verzorging van de dieren, of aan wetenschappelijk onderzoek.”

Ontving Artsen Zonder Grenzen vorig jaar ongeveer 5,8 miljoen euro aan legaten, dan moest de Vlaamse MS Liga zich tevreden stellen met 26.080 euro plus inkomsten van een appartementenverkoop. Antwerps cultuurhuis De Roma streek nog geen enkele erfenis op, maar spreekt van “bemoedigende signalen voor de toekomst”.

“De keuze voor een bepaalde organisatie is gebonden aan tal van factoren”, vertelt Vanpraet. “Vaak is er sprake van een band, of spelen er emotionele redenen. Zoals het overlijden van een familielid aan kanker of een verleden in Afrika.”

Organisaties die duidelijk communiceren waar ze het nalatenschap precies voor gebruiken, scoren eveneens goed bij geïnteresseerde weldoeners. Dat hebben ze bij Natuurpunt goed begrepen. “We investeren het geld enkel in de aankoop van natuurgebied en bosuitbreiding”, zegt directeur Willy Ibens. “Niet zelden gaat het om alleenstaande dames die na hun dood iets tastbaars willen achterlaten, hun steentje willen bijdragen aan het milieu. Wij bieden hen die garantie.”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234