Donderdag 20/02/2020

Leerlingen op scholen met hogere sociaal-economische samenstelling beter in wiskunde

Beeld thinkstock

Leerlingen in scholen met een hogere sociaal-economische samenstellling boeken in de loop van het lager onderwijs meer leerwinst voor wiskunde dan in andere schooltypes. De verschillen blijven evenwel beperkt. Dat blijkt uit onderzoek door Barbara Belfi dat gepubliceerd werd door het Leuvense Steunpunt Studie- en Schoolloopbanen.

Belfi becijferde de leerwinst voor het vak wiskunde - de toename van kennis - van de leerlingen in elk leerjaar van de lagere school en vergeleek deze met de zogenaamde SES-samenstelling van de school. Deze werd bepaald aan de hand van de sociaal-economische status van de leerlingen. De scholen werden onderverdeeld in 4 types: een lage, gemiddelde, gemengde (heterogene) en hoge SES-school. Voor dit onderzoek werd de situatie bestudeerd in 151 basisscholen in Vlaanderen, samen goed voor 3.619 leerlingen.

Leerlingen die in het 1e leerjaar startten van een hoge SES-school, boekten op het einde van de 6e leerjaar een gemiddelde leerwinst voor wiskunde van 205.27 terwijl dat dit voor een heterogene school slechts 191.44 was. De schattingen voor de lage SES-scholen (201.60) en de gemiddelde SES-scholen (197.69) liggen daar tussen in. De onderzoekster stelde ook een verband vast met de sociaal-economische status van de leerling. Zo bleken de negatieve effecten van een gemengde SES-school op de leerwinst wiskunde het sterkst bij de hoge SES-leerlingen.

"Deze resultaten zijn over het algemeen gelijkaardig aan de resultaten van andere studies naar groepssamenstellingseffecten op prestaties in het lager onderwijs. Over het algemeen blijkt dat de groepssamenstelling een effect heeft op de prestaties van de leerlingen, maar dit effect eerder beperkt is. Op basis van deze studies zijn wegens het beperkt effect zeer ingrijpende of complexe maatregelen waarbij groepen anders samengesteld worden niet te verantwoorden", aldus de onderzoekers.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234