Woensdag 19/06/2019

School

Leerkrachten uiten forse kritiek op M-decreet

Beeld Wouter Van Vooren

Hoewel de directies en zorgleerkrachten van oordeel zijn dat leerlingen met een gemotiveerd verslag doorgaans het gemeenschappelijke curriculum kunnen volgen, zijn de leerkrachten niet positief over de gevolgen van het M-decreet voor de studieresultaten. Dat staat in het rapport ‘M-decreet en de zorg in het gewoon onderwijs’ van het Rekenhof.

Met het M-decreet beoogde de Vlaamse overheid meer inclusie van leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften in het gewoon onderwijs. Elke gewone school moest daarom een doorgedreven zorgbeleid voeren en aanpassingen doen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften. Het Centrum voor Leerlingenbegeleiding (CLB) kan zo nodig een (gemotiveerd) verslag opstellen waarmee de school ondersteuning krijgt vanuit het buitengewoon onderwijs.

Het Rekenhof beoordeelt het algemene zorgbeleid van de bevraagde scholen als positief: veel scholen nemen maatregelen inzake leerlingenopvolging, brede basiszorg, gedifferentieerd werken en omgaan met leerproblemen. Scholen beschikken over een zorgteam om het zorgbeleid toe te passen en gaan bewust om met zittenblijven. Ook de leerkrachten en ouders ervaren het zorgbeleid in het algemeen als positief.

Maar uit het onderzoek komen ook aandachtspunten naar voren: onvoldoende draagvlak voor de zorgvisie kan leiden tot een te leerkrachtafhankelijke brede basiszorg, de continuïteit van de zorg kan soms beter en ook de inzetbaarheid en expertise van de zorgteams is niet altijd optimaal. Leerkrachten zijn niet overtuigd dat die leerlingen voldoende leerwinst boeken en stellen dat ze soms onvoldoende tijd en aandacht kunnen besteden aan de andere leerlingen. Scholen melden ook dat ze het soms moeilijk hebben met leerlingen met gedragsproblemen. 

De scholen zijn vrij tevreden over de ondersteuning door de CLB's en de ondersteuningsnetwerken die de overheid heeft ingevoerd voor ondersteuning vanuit het buitengewoon onderwijs. Wat de ondersteuningsnetwerken betreft, waren de scholen tevreden over de meerwaarde voor leerlingen en leerkrachten en de flexibele ondersteuning. Ze ondervonden echter soms een nog zoekende werking, een deskundigheid in ontwikkeling en onvoldoende uren ondersteuning.

Het Rekenhof bevroeg ook de CLB's en de ondersteuningsnetwerken. Die vonden dat niet alle scholen al even ver staan in hun zorgbeleid, onder meer omdat het voor de scholen niet duidelijk is wat van hen juist verwacht wordt. De ondersteuningsnetwerken vonden dat sommige CLB's niet streng genoeg zijn voor scholen die hun zorg onvoldoende uitbouwen.

Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) vindt de kritiek van de leerkachten op het M-decreet “zorgwekkend”. Ze stelt in een reactie dat “het nieuwe ondersteuningsmodel pas sinds 1 september 2017 van kracht is en dat deze nieuwe manier van werken de nodige tijd vraagt”. Ze meent dat er vanuit het beleid reeds heel wat initiatieven genomen werden die aansluiten bij de aanbevelingen van het Rekenhof. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden