Dinsdag 25/06/2019

Leerkrachten reageren nauwelijks op onderpresterende collega's

Beeld Tim Dirven

Leraren voelen zich niet geroepen om te reageren op collega's die hun job niet doen. Dat blijkt uit een bevraging van doctoraatsstudent Loth Van Den Ouweland van de UAntwerpen. “Als we onze onderwijskwaliteit willen verbeteren, is er op vlak van personeelsbeleid nog veel verbetering mogelijk.”

Van Den Ouweland onderzocht in haar proefschrift welke ervaringen leraren in Vlaanderen hebben met onderpresterende collega's. “70 procent van de leraren in het Vlaamse basis- en secundair onderwijs kent recente voorbeelden van onderpresterende collega's”, zegt de onderwijswetenschapster. “Volgens deze leerkrachten is het onderpresteren vaak ernstig en langdurig, en wordt het vooral veroorzaakt door motivatie- of attitudeproblemen bij de onderpresteerder.”

Wanneer de directie onderpresteerders negeert, voelen goede leerkrachten zich volgens Van Den Ouweland weinig geapprecieerd. “Ook het teamwerk in de school wordt vaak aangetast door het onderpresteren en de werklast van goed presterende leraren wordt nog extra verzwaard.”

Toch voelt bijna 80 procent van de leerkrachten zich niet geroepen om leraars die slecht werken daarop aan te spreken of hen te ondersteunen. Ze voelen zich wel tot op zekere hoogte verantwoordelijk om de schade van het onderpresteren te beperken of naar de directie te stappen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden