Maandag 23/05/2022

Leduc & Partners verdedigen hoge tv-norm

TV 1 is vast niet van plan om de zondagavond na de bijna-alleenheerschappij van Rob Vanoudenhoven en 'Flikken' zomaar uit handen te geven. Hiertoe sloot het al een nieuw verbond tussen 'De Mol' en 'Recht op Recht'. Niet toevallig werd de tweede reeks van deze advocatenserie, met Veerle Dobbelaere en Filip Peeters in de hoofdrollen, voorgesteld in de Vlaamse Opera in Antwerpen. Een van de nieuwe afleveringen speelt zich trouwens grotendeels af in deze cultuurtempel. En ook al hebben deze TV 1-serie en de opera voor de rest weinig met elkaar gemeen, beide proberen toch elk op hun terrein kwaliteit te leveren.

Vorig jaar werd als het ware het terrein afgetast. Tussen de laatste reeksen van Windkracht 10 en Heterdaad kon de kijker gedurende zes zondagen kennis maken met deze gloednieuwe advocatenserie. "Het is markant hoe Recht op Recht meteen zijn entree gemaakt heeft", zo vindt TV 1-netmanager Wim Vanseveren. "TV 1 heeft de traditie een zeer hoge norm te verdedigen op zondagavond. En om daar meteen aan te voldoen, is niet evident. Zeker als er maar zes afleveringen zijn." De kijkcijfers voor Recht op Recht zijn weliswaar niet te vergelijken met de zeer hoge scores voor Flikken en Heterdaad, maar het aantal kijkers groeide gestaag en klom op het einde van de korte rit toch reeds boven het miljoen."

Bovendien bleken Veerle Dobbelaere en co. het bijzonder goed te doen in de categorie van de 25 tot 54-jarigen (liefst 65 procent van de kijkers), terwijl hoge kijkcijfers meestal te danken zijn aan de grote groep van de 55-plussers. Ook werd Recht op Recht zeer hoog gewaardeerd. Het cijfer zakte nooit onder de acht. Al deze positieve elementen wijzen dan ook op een mooie toekomst voor Recht op Recht. Zeker nu de eerste kinderziektes geheeld zijn en advocate Chris Haagdoorn en haar collega's er deze keer dertien weken lang mee doorgaan. En blijkbaar is het vertrouwen van de VRT-directie zeer groot, want deze zette intussen al het licht op groen voor een derde reeks, waarvoor de opnamen in januari beginnen.

Recht op Recht is geen puur rechtbankdrama, maar een advocatenserie die drijft op emotie, spanning en actie. Het steunt dus op dezelfde pijlers als de meeste politieseries. Alleen spelen de verhalen zich af in een andere arena. Als advocate Chris Haagdoorn is Veerle Dobbelaere trouwens helemaal niet vies van enig speurwerk en zij wordt daarin bijgestaan door ex-politieman Hugo Van Eyck, gespeeld door Filip Peeters. En toch is er een wezenlijk verschil tussen Recht op Recht en een politieserie als Flikken. Zo leunt Flikken veel nauwer aan bij Windkracht 10, terwijl Recht op Recht qua sfeer veel meer in de buurt komt van Heterdaad. Recht op Recht blijft het oorspronkelijk concept trouw, maar worden de vaste elementen van de reeks nu nog sterker uitgespeeld. Naast spanning is realisme een van de belangrijkste pijlers van deze advocatenserie. En dan hebben we het niet zozeer over de kijk achter de schermen van het gerecht en de advocatuur, maar bovenal over de onderwerpkeuze. De scenaristen, Rik D'Hiet en Carl Joos, lieten zich inspireren door spraakmakende thema's die vaak verrassend actueel blijken, zoals pedofilie, het lot van asielzoekers, stalking, medische blunders, kinderprostitutie... En daarbij is er een zeer grote belangstelling voor de menselijke aspecten.

Voor de nodige luim moeten de mondige secretaresse Jessie Vinck (Pascale Michiels), de jonge advocaat Luc Lievens (Robby Cleiren) en de doortrapte echtscheidingsspecialist Gabriël Nukerke (Stany Crets) zorgen. Omdat Stany Crets een exclusiviteitscontract tekende met de commerciële zender VTM verdwijnt hij op het einde van deze reeks uit de serie. Het advocatenkantoor van Paul-Emile Leduc (Tuur De Weert) zal trouwens verhuizen. In reeks III wordt de studio geruild voor een echt pand, een deel van de psychiatrische instelling Salvemater van de Leuvense universiteit. Dat moet het niet alleen visueel aantrekkelijker maar ook productioneel gemakkelijker maken. En dat zal nodig zijn, want per aflevering krijgt de ploeg nog maar twaalf in plaats van vijftien draaidagen. (LB)

De scenaristen laten zich inspireren door spraakmakende thema's die vaak verrassend actueel blijken

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234