Donderdag 20/02/2020

Le nouveau VRT est arrivé

Diane Waumans, communicatieverantwoordelijke VRT:

Minder vergaderen, meer samenwerken en meer eigen programma's maken. Dat zijn de belangrijkste doelstellingen van de grote herschikkingen aan de Reyerslaan. Een stoelendans met verregaande consequenties. Voor al wie zich afvroeg wat een 'verantwoordelijke verdiepende netten' doet en wat u moet verstaan onder 'het interne productiehuis uitleven': een handleiding.

Door Els Maes

Op 15 januari dit jaar gaf de raad van bestuur van de VRT zijn fiat voor een nieuw organisatiemodel voor de VRT, zonder twijfel de belangrijkste hervorming van de openbare omroep sinds de start van de televisie in Vlaanderen. De klassieke directiestructuur, die steunde op de pijlers radio en televisie, is niet meer aangepast aan deze 'crossmediale tijden' en daarom werd het dringend tijd om wat muren te slopen.

Sinds deze aankondiging zitten heel wat VRT-medewerkers zenuwachtig op hun stoel te schuiven, want wie wat waar gaat doen, zal de komende weken pas helemaal worden opgehelderd. Tegen de maand mei moet de hele hervorming worden afgerond.

De ware revolutie speelt zich af op het productieniveau, waar het grootste productiehuis van Vlaanderen wordt opgericht, met alle huidige medewerkers van radio, televisie en internet. Dat moet garanderen dat er meer 'huisgemaakte' initiatieven komen, een van de eisen in de nieuwe beheersovereenkomst.

De nieuwe organisatie is gebaseerd op het proces dat de programma's doorlopen voor ze de kijkers, luisteraars en internetgebruikers bereiken: strategie, planning en promotie, productie en technische uitwerking.

De directie marktstrategie staat in voor "de analyse van het mediagebruik in Vlaanderen" en "het ontwikkelen en bewaken van de marktpositionering van het geheel van de VRT". Hier wordt niet zozeer beslist over concrete programmavoorstelen of uitzendschema's, maar over de algemene strategie van de VRT op langere termijn.

Binnen de nieuw op te richten dienst aanbodstrategie wordt een verantwoordelijke aangesteld voor elke kernopdracht van de VRT zoals ze in de beheersovereenkomst werd gedefinieerd: informatie, cultuur, sport, Vlaamse identiteit, kennis en wetenschap en ontspanning. Zo wordt ex-Radio 1-netmanager Jan Hautekiet behoeder van het aanbod op het vlak van cultuur en Vlaamse identiteit, over alle directies heen, voor zowel tv, radio, online als mobiel. Tineke Hermans doet dat voor het aanbod van nieuws en informatie. Zij bewaken de kwaliteit, ontwikkelen een algemene visie en bekijken op welke manier deze prioritaire VRT-domeinen versterkt kunnen worden.

Die aanbodstrategen krijgen ondersteuning van de bestaande studiedienst, die ook in de directie marktstrategie wordt opgenomen. Die houdt zich onder andere bezig met de analyse van de kijkcijfers, behoeftenonderzoek en trendwatching. Eventueel kan ook onderzoek naar bepaalde thema's, doelgroepen of specifieke programma's gebeuren op vraag van de directie media of netmanagers. Een pilootaflevering van een nieuw programma, van een intern of een extern productiehuis, kan hier bijvoorbeeld door een testpanel worden geëvalueerd.

Een derde poot binnen die directie wordt de cel marktontwikkeling, onder leiding van Bettina Geysen. Zij zet de krachtlijnen uit voor de VRT-strategie op het vlak van nieuwe media. Hier gebeurt de ontwikkeling van nieuwe multimediaprojecten, zoals Ketnetkick, nieuwe podcasts of aanbod op mobiele toestellen.

De directie media staat in voor "merkontwikkeling en netprofilering". Op dat niveau wordt beslist over de concrete invulling van de netten: programma's, uitzendschema, netaankleding en promotie. De aparte directies voor radio en tv worden samengesmolten onder één directeur media: Wim Vanseveren. Die zal in nauw overleg met directeur marktstrategie Mark Coenen alle merken en netten vertalen naar concrete programma's en andere mediadiensten voor tv, radio, breedband en mobiel. Vanseveren wordt daarin bijgestaan door de tandem Mieke Berendsen en Isabelle Baele, die elk aan het hoofd staan van een cluster netten, die ze coördineren en optimaal bij elkaar laten aansluiten.

De bestaande radio- en tv-netten blijven behouden, met elk een eigen netmanager, maar alle huidige programmamedewerkers van de netten verhuizen naar de dienst productie. Wat overblijft, is per net slechts een kleine ploeg van vier à vijf mensen, die opdrachten uitbesteden aan het interne of een extern productiehuis. De netmanagers bekijken ook voorstellen van externe productiehuizen, al gebeuren de onderhandelingen voor bijvoorbeeld grote volumecontracten op directieniveau door Coenen-Vanseveren.

"De bedoeling is vooral de beslissingslijnen korter te maken dan voorheen", vertelt communicatieverantwoordelijke Diane Waumans. "Elke knoop moet worden doorgehakt op het laagst mogelijke niveau dat daarvoor bevoegd is, zonder dat alle directeurs daarboven geraadpleegd moeten worden. Dat was vroeger wel eens anders."

Ook de marketing, vroeger een aparte afdeling, valt voortaan onder de directe bevoegdheid van de netmanagers, zodat promotie en inhoud nauwer bij elkaar aansluiten.

Dit is het nieuw op te richten interne productiehuis van de VRT en met bijna duizend medewerkers de grootste afdeling binnen de nieuwe directiestructuur. De grootste 'revolutie' voltrekt zich op dit niveau: alle medewerkers die vroeger gebonden waren aan een bepaald radio- of tv-net (redactie, research, regie, presentatie, geluidstechnici, cameramensen...) krijgen samen een plaats in één van de acht interne productiehuizen. Hier worden de concepten en programma's uitgewerkt voor alle VRT-media: radio, tv, breedband en mobiel.

Zo zullen de huidige medewerkers van zowat alle cultuurprogramma's van de verschillende radio- en tv-netten een nieuwe thuis vinden in het productiehuis cultuur onder leiding van Walter Couvreur. Dat betekent niet dat alle radiomakers plots tv gaan maken, of vice versa, wel dat er hopelijk zinvolle kruisbestuivingen ontstaan, en dat middelen en mensen gedeeld worden. En dat 1 + 1 + 1 een som geeft van 7. Niet elk programma moet daarom een crossmediaal project worden (zoals het nieuwe cultuurprogramma Lux), maar binnen eenzelfde genre worden mensen en middelen efficiënter ingezet door samen te werken.

Het productiehuis Weten zal docu's maken voor Canvas, maar ook infoprogramma's voor Radio 1. Productiehuis Verbindend werkt voornamelijk voor Radio2 en Eén en maakt bijvoorbeeld de reisprogramma's Koffers&co op Radio2 en Vlaanderen vakantieland op Eén. Ook De rode loper of een crossmediaal project als Kom op tegen kanker worden hier uitgewerkt. Onder Uitleven horen show- en ontspanningsprogramma's thuis zoals Eurosong. Ook de eengemaakte nieuwsdienst wordt in deze afdeling ondergebracht.

De directie Productie krijgt bestellingen en budgetten van de directie media. Daarnaast krijgt elk van die afdelingen een beperkt innovatiebudget ter beschikking, waarmee eigen ideeën ontwikkeld kunnen worden, los van bestellingen. De VRT hoopt daarmee initiatieven en creativiteit bij de eigen mensen te stimuleren en uiteindelijk meer eigen programma's te maken.

Deze directie ten slotte is verantwoordelijk voor de technische diensten en de infrastructuur om programma's te maken en voor het uitzendklaar maken en uitzenden van programma's.

De overige directies, zoals technologie & innovatie, HR en financiën en centrale diensten zoals communicatie en juridische zaken treden op als ondersteuning voor de verschillende directies.

Elke knoop moet worden doorgehakt op het laagst mogelijke niveau dat daarvoor bevoegd is, zonder dat alle directeurs daarboven geraadpleegd moeten worden. Dat was vroeger wel eens anders

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234