Zondag 27/09/2020

Laveren tussen legende en hype

Fred Hersch is een pianist van de tussengeneratie in de jazz: te jong om bij de legenden te horen, te oud om te profiteren van de hypes die de jongere generatie begeleiden. Al twintig jaar sleept de poulain van Toots Thielemans het hiv-virus en de bijhorende koffer remmende medicatie mee.

DOOR DIDIER WIJNANTS

Brussel l Hij mag dan zeker een van de fijnste stilisten van de hele jazz zijn, hij scoort kennelijk in het ene land al beter dan in het andere. "Ik speel heel vaak in België," vertelde hij op een van zijn vorige doortochten, "maar in Frankrijk kom ik nauwelijks, en dat kan ik niet echt verklaren." Mogelijk komt het natuurlijk omdat hij al jarenlang een van de favoriete pianisten is van Toots Thielemans. Twee maanden geleden speelde hij met Toots nog in Hasselt, vandaag staat hij met zijn eigen trio in De Roma in Antwerpen. En voor dat trio bereidt hij altijd een speciale mix voor.

Fred Hersch: "Ik werk nu met bassist John Hebert en drummer Nasheet Waits, allebei erg sensitieve muzikanten. Een typisch programma met dit trio heeft één derde jazzstandards, één derde modern jazzrepertoire van Monk, Ornette Coleman of Wayne Shorter, en één derde eigen materiaal. Ik vind het heel natuurlijk om standards en modern jazzrepertoire te brengen. Zolang ik daar nieuwe dingen mee kan doen, zie ik geen reden om het te laten."

Je hebt ook wel eens een popsong van The Beatles gebracht.

Hersch: "Niet met dit trio, wel met mijn kwintet, dat was 'And I love Her', een song waarvan iedereen de woorden kent. Veel jazzmusici putten vandaag uit rock- en poprepertoire. En iedereen verraadt dan een beetje zijn leeftijd. Ik ken Joni Mitchell, The Beatles, Stevie Wonder en Motown. Maar iemand zoals Brad Mehldau komt af met Radiohead of Nick Drake, dat ken ik eigenlijk niet. Maar ik luister altijd vanuit de simpele overweging: is het interessant of niet? Neem een standard zoals 'Someday My Prince Will Come', dat is eigenlijk een schraal thema uit een Disney-film. Maar Miles Davis heeft er op een bepaald moment zijn lijflied van gemaakt. Dat wil ik ook wel doen. Ik wil soms bekende dingen laten horen, maar dan anders gebracht dan je zou verwachten."

Als pianist sta je bekend als een beeldhouwer van klank, een gevoelige stilist.

Hersch: "Ik besteed veel aandacht aan de specifieke klankkwaliteit. In de geschiedenis van de jazzpiano heb je onder meer de lijn van Art Tatum en Oscar Peterson, dat virtuoze meesterschap. Maar ik ben meer te vinden voor de lijn die loopt van Earl Hines over Duke Ellington en Thelonious Monk. Dat zijn voor mij de creatieve pianisten. Ik hou ook wel van Tommy Flanagan en Hank Jones, maar Hines, Ellington en Monk voeden mijn ziel. Paul Bley en Ahmad Jamal zeker ook, en natuurlijk alle pianisten van Miles: Herbie Hancock, Wynton Kelly, Red Garland.

Je speelt vaak in Europa, maar kom je ook in de Verenigde Staten aan de bak?

Hersch: "Daar heb je een gelijkaardig fenomeen. In New York speel ik geregeld in clubs zoals de Village Vanguard, maar in Chicago of Los Angeles lukt het veel minder, al weet ik niet goed waarom. Ik heb zowat mijn eigen milieu. Ik speel ook niet in Lincoln Center (het prestigieuze muziekcentrum in New York waarvan de jazzafdeling door Wynton Marsalis geleid wordt, dw), maar dat is niet erg. In dergelijke huizen willen de organisator altijd zelf een verpakking of concept verzinnen. Vaak moet het dan een hommage zijn, bijvoorbeeld 'Fred Hersch speelt Bill Evans'. Dan zeg ik nee, want ik wil dat ze mij vertrouwen dat ik er een boeiende avond van ga maken, met voldoende uitdagingen voor mezelf en voor het publiek.

Het Fred Hersch Trio concerteert vanavond in De Roma in Antwerpen (www.deroma.be)

Ik vind het heel natuurlijk om standards en modern jazz

te mengen

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234