Woensdag 30/09/2020

Laten we Black Friday met open armen ontvangen

Mohamed Ouaamari is freelance community manager, grafisch designer en Antwerpenaar. Hij maakt het soms wat bont op Twitter als @mohamedouaamari

Stel je voor: twee vrouwen van Marokkaanse afkomst raken slaags in een elektronicawinkel. De mannen die deze dames vergezellen trekken allebei een vuurwapen en schieten elkaar dood. Gelukkig raakt niemand anders gewond.

Ik heb nog een verhaal. Een ongeduldige man durft een moslim voor te steken in een druk warenhuis. De bebaarde man trekt een vuurwapen en stopt het onder de neus van de voorsteker. Deze laatste zet het op een loopje maar de moslim wordt aangesproken door de politie. Hij komt er warempel vanaf met een waarschuwing plus... een kortingsbon.

Ik ben benieuwd hoeveel dagen, wat zeg ik, weken wij hierover zouden kunnen debatteren? Kranten en praatprogramma's vullen zich met commentaren over de plaats van de islam en van moslims in onze samenleving. De roep om alle moslims voor eeuwig en altijd op te sluiten zal luider dan ooit weerklinken.

Maar vervang 'vrouwen van Marokkaanse afkomst' en 'moslim' door Black Friday Shoppers in Amerika en plots heb je een heel ander verhaal. Want de taferelen die ik hierboven beschrijf zijn waargebeurde uitwassen van deze jaarlijkse koopjesgekte over de Atlantische Oceaan.

Black wat? De dag na Thanksgiving - feest van verzoening rond een familietafel met een kalkoen - hebben werknemers vrij en trekken ze massaal richting de winkels om kerstinkopen te doen. Er vormen zich vanaf 3 uur 's nachts ellenlange rijen voor grootwarenhuizen. Die strooien met spectaculaire kortingen waarbij zelfs de kalmste burger het hoofd schijnt te verliezen.

Al kunnen wij in onze contreien ook wel wat verzoening gebruiken, de Europese kalkoenen zijn de Amerikanen dankbaar dat Thanksgiving op veilige afstand blijft. Black Friday is hier daarentegen wél in opmars. Al zichtbaar hier en daar, maar voorlopig vooral een zaak van e-commerce. Winkels als Mediamarkt, Bol.com, Kruidvat en Dreamland kunnen niet anders dan de grote Amerikaanse webshops volgen, klinkt het. Op Moneytalk lees ik: "Volgens de bespaarsite Goedkoop.be verwachten de webshops dit jaar op Black Friday een bezoekersstijging van 37,7 procent ten opzichte van vorig jaar. De site verwacht bovendien dat de omzet met 55,8 procent zal groeien."

Wij kunnen het niet laten om ons te laten verleiden door grote kortingen uit binnen- en buitenland. Sinds de uitvinding van het internet is de wereld één groot shoppingcenter en wij doen lustig mee. Wij shoppen, dus wij zijn.

Black Friday heeft nog meer potentieel. Zou dit koopfeest misstaan in het rijtje van culturele feesten en tradities die stof doen opwaaien in Vlaanderen? Is Black Friday eigenlijk geen verwerpelijk Nieuw Symbool van Overconsumptie, geen Laffe Onderwerping aan het Hyper Kapitalisme? Een schande, eigenlijk? Of zit het helemaal anders in elkaar, en is het juist een traditie waar we als een man achter moeten staan? Het geld moet rollen, mensen, handen af van Black Friday!

Laten we deze dag daarom met open armen ontvangen. En er lekker over discussiëren op sociale media. Scherpe polemieken in de krant mogen niet ontbreken. Dan is het alleen nog wachten tot iemand een Black Friday Pact in het leven roept. Ik zal er als naar gewoonte een zakje popcorn bij nemen en - als de eerste de beste ramptoerist genieten van de steekvlam (die na vier dagen alweer zal zijn gedoofd). Nee, Black Friday is nu nog een teer kasplantje, maar straks een blozende, culturele twistappel.

Natuurlijk mensen, stiekem hoop ik ook dat de Black Friday-gekte hier niet de omvang krijgt als over de oceaan: vechten voor een handvol euro's korting. Maar zeg nu zelf, zou zo'n overconsumptie-debatje geen welkome afwisseling zijn tussen die toch al een beetje saai wordende Offerfeest- en Zwarte Piet-discussies?

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234