Zondag 25/10/2020

Las Vegas weet niet op welke kandidaat in te zetten

Op de wereldberoemde Strip van Las Vegas zie je nergens een afbeelding van Obama of Romney, daarachter woedt een verbeten strijd om de kiezer. In Nevada gaat het nek aan nek tussen de kandidaten.

Er wordt flink campagne gevoerd op de 'Strip' van Las Vegas. Met posters, flyers, stickers en metershoge lichtreclame wordt geprobeerd om mensen warm te krijgen voor een optreden van David Copperfield in het MGM Grand, of Celine Dion in het Caesars Palace. Maar Barack Obama en Mitt Romney? In geen velden of wegen te bekennen.

Kenneth, een jonge man die achter de toog bij McDonald's staat, moet lachen om de vraag. "Het gaat hier maar om een paar dingen: gokken, winkelen en shows. En niets mag de mensen daarvan afleiden."

Buiten de Strip woedt echter een verbeten strijd om de kiezer: Nevada is een van de swing states waarin Obama en Romney nek aan nek gaan, en iedere stem het verschil zou kunnen maken. Volgens de uitslagen van de vervroegde verkiezingen, waarbij ongeveer de helft van de kiesgerechtigden in Nevada al is gaan stemmen, ligt Obama met een kleine marge voor.

Maar dat zegt nog niets. Op verkiezingsdag is de opkomst onder Republikeinse kiezers doorgaans groter. En volgens de meeste polls ligt Romney weer 7 tot 9 procent voor onder de twijfelaars, de swing voters op wie zo driftig jacht wordt gemaakt. Daar staat de uitslag van Mark Mellman tegenover: een onderzoeker die in 2010 de Senaatsrace in Nevada als enige correct voorspeld heeft. Uit zijn peiling blijkt dat 51 procent van de onpartijdige kiezers een voorkeur heeft voor Obama.

"Bij elk telefoontje dat ik doe, denk ik: Dit is het!", zegt Sam, een vrijwilliger van Obama's campagneteam die buiten een pak met verkiezingsmateriaal uit de kofferbak haalt. "Dit zou die ene stem kunnen zijn, waardoor Obama de race gaat winnen."

Spaanstaligen

Sam staat voor het hoofdkantoor van het campagneteam van de Democraten, waar gek genoeg geen vlag of poster te zien is. Het is een doodnormaal kantoorgebouw in een woonwijk van Las Vegas met een gevel van steen en donker, spiegelend glas. Binnen struikel je echter bijna direct over het campagnemateriaal en achterin zit een groep vrijwilligers verwoed te bellen. "U moet het doen! U moet het echt gewoon doen", zegt een studentikoze jongen met donkere krullen tegen de persoon aan de andere kant van de lijn. "Het is zo ontzettend belangrijk!"

Het belangrijkste thema is ook in Nevada de economie. Het aantal werklozen (11,8 procent) is het hoogste van de hele VS en er is een recordaantal huizen door de bank geveild. Als Obama de slag om deze staat voor een tweede keer gaat winnen, is dat voor een groot deel te danken aan de minderheden, en dan met name de Spaanstalige bevolking.

Ze maken ongeveer 15 procent van het electoraat uit en Obama's campagneteam heeft bewust op deze groep ingezet. Op televisie zijn zelfs spotjes te zien waarin Obama mensen in het Spaans toespreekt.

Het lijkt zijn vruchten af te werpen. Volgens peilingen van het bureau Latino Decisions, gaan bijna vier van de vijf geregistreerde latino's op Obama stemmen. "De meeste minderheden neigen wel naar Obama", zegt Manuela Anthony, die van deur tot deur gaat om mensen over te halen dinsdag op de president te stemmen. "Ze zien er alleen het nut niet van in om naar de stembus te gaan."

Manuela heeft wallen onder haar ogen. Ze is al maanden bezig met kiezersregistratie, langs de deur gaan, telefoneren en juichen bij debatten en campagnebijeenkomsten. Ze loopt voornamelijk op adrenaline, maar de grote finale is in zicht. "Het helpt om met mensen te praten, uit te leggen dat het hun recht is en dat elke stem een verschil kan maken. Je trekt ze vaak over de streep."

Irritatie

De intensieve campagne wekt echter ook irritatie op. Een taxichauffeur is het zat dat de halve stad wordt afgezet als Obama of Romney er weer eens zijn voor hun campagne. De serveerster moppert dat haar inbox dagelijks overstroomt van e-mails waarin keer op keer wordt benadrukt dat ze echt moet gaan stemmen, en of ze anderen alsjeblieft wil overhalen om dat ook te gaan doen.

En bij de sigarettenverkoper in het Flamingocasino heeft het alleen maar averechts gewerkt. "In eerste instantie wilde ik zeker gaan stemmen", zegt hij. "Maar nu wil ik niets meer met deze verkiezingen te maken hebben. Tot woensdag kijk ik geen televisie meer, en hou ik mijn telefoon lekker uit."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234