Zondag 25/07/2021

design, per favore

Landgenoten bouwen eigen dorp op de designbeurs in Milaan

Het ontwerp van Filip Janssens. Beeld rv
Het ontwerp van Filip Janssens.Beeld rv

Naar de designbeurs van Milaan komen ontwerpers uit alle hoeken van de wereld. Opvallen is de boodschap, en dus pakken veertig jonge Belgische designers uit met een heus designdorp. Wij pikken er samen met initiatiefnemer Yves Drieghe drie straffe namen uit.

In plaats van een typische beursstand te bouwen met wat designproducten op een sokkel gepresenteerd, kiest de Belgische delegatie van veertig designers voor een totaal andere aanpak. Ze bouwen een Belgisch designdorpje op een lap Milanese grond van 500 vierkante meter.

Alles in A Belgian Village komt van bij ons. Naast de designpaviljoenen wordt er gekookt door het Belgische Just Like Your Mom en Kevin Storms, is het servies waarmee gegeten wordt van het Belgische Serax, wordt het bier geleverd door Palm en Distillerie de Biercée, zijn de hostesses gekleed door het Belgische Black Balloon en hangen er zelfs op verschillende plaatsen design-vriendelijke vogelkastjes die ontworpen zijn door het Gentse Studio Woot Woot. De bewoners van het dorp kunnen ook met een Belgische fiets van Minerva door Milaan rondrijden.

Het dorp is een initiatief van Yves Drieghe, tevens de man achter creatief bureau DIFT en het designplatform De Invasie. "Het dorp ligt in de wijk Lambrate", vertelt hij. "Die wijk wordt voor de zesde keer overgenomen door het project Ventura Lambrate. Ventura kent een stuk minder bezoekers dan het Salone del Mobile, de kern van de beurs, maar wordt enorm hard opgepikt door de media." Dat komt omdat jonge en innovatieve designers steevast Ventura verkiezen boven het Salone. Het is zelfs zo gegroeid dat grote merken er ook willen staan, om hun geloofwaardigheid bij jonge kopers wat op te trekken. Drieghe: "Twee jaar geleden stond Ikea hier met een grote stand, midden tussen de kleintjes. Zo moet het ook. Ik hou van zo'n diversiteit."

Die diversiteit tref je ook in het Belgische dorp: 22 jonkies van De Invasie staan er naast rijzende sterren als Filip Janssens en Atelier Belge, en worden geruggesteund door het grote designmerk Serax. "Het dorp zal er eclectisch uitzien", zegt Drieghe. Iedere designer heeft dan ook zijn eigen stijl. "Dat eclecticisme vind ik wel passen in het Belgische verhaal. Wij hebben immers geen eenduidige stijl zoals de Nederlanders of de Zweden."

Om die reden koos Drieghe dan ook voor het dorp als bindend element. Nu, A Belgian Village zal geen Eftelingversie van de Belgische koterij zijn, maar eerder een designachtige abstractie ervan. "Als men echte Belgische lelijkheid wil zien: het boek Ugly Belgian Houses zal er te koop zijn."

A Belgian Village in aanbouw in de Milanese wijk Lambrate. Beeld rv
A Belgian Village in aanbouw in de Milanese wijk Lambrate.Beeld rv

1. Filip Janssens: Ode aan de geometrie

Yves Drieghe: "Voor Janssens kan Milaan finaal de hefboom betekenen richting internationale erkenning, zoals voor Ben Storms vorig jaar." Met andere woorden: Filip Janssens is een van de paradepaardjes van A Belgian Village.

Vorig jaar stelde Janssens op Interieur Kortrijk zijn ontwerp Jointed voor, een concept dat hij voor Milaan verder heeft uitgewerkt. Het resultaat: Jointed Cube, een installatie annex multifunctioneel buitenmeubel waarin zitten, opbergen, uitstallen en verlichten samenkomen. Belangrijker dan de functionaliteit ervan is de esthetiek.

Janssens' stijl kenmerkt zich door een minutieuze compositie van stalen rechthoeken die het midden houdt tussen minimalisme en Scandinavisch design. Trendy zonder gratuit te zijn.

2. Serax: Goliath die de kleintjes steunt

Yves Drieghe: "Serax richt zich tot het middensegment. Dat is iets wat in België weinig voorkomt." Het grote Belgische merk Serax kiest inderdaad bewust voor design dat de gemiddelde liefhebber zonder pijn aan de bankrekening kan kopen.

Belangrijker is dat het merk zich de laatste jaren eerder als platform dan als merk opstelt. Serax nodigt ieder jaar verschillende designers uit om een collectie te ontwerpen. Soms is dat een grote naam, zoals Pieter Stockmans, maar vaker gaat het om jonge designers. Recente aanwinst: Dialect, een duo jonkies uit Antwerpen. Uiteraard gebeurt dit niet volledig uit naastenliefde. Met deze strategie houdt Serax zich jong en up to date.

De corebusiness van Serax blijft servies. In het voorjaar exposeerde het merk een weelde aan servies in Bozar, naar aanleiding van het binnenslepen van de Henri Vandevelde Award.

Serax. Beeld rv
Serax.Beeld rv

3. Atelier Belge: Functionaliteit pur sang

Yves Drieghe: "De inspiratie voor A Belgian Village moet ik toeschrijven aan Atelier Belge. Zij plaatsten vorig jaar op deze beurs een crazy chalet."

Atelier Belge, dat zich terecht omschrijft als een no-nonsense ontwerpbureau, stelt op Milaan Loop Holes voor. Dat is een uiterst gestileerde, witte grid van stalen spaken waar rekken aan gehangen kunnen worden. Loop Holes is modulair, komt in verschillende groottes en past zowel in de badkamer als in de woonkamer. Het is de soberheid en de normaliteit van het product dat het aantrekkelijk maakt, én bijzonder verkoopbaar. Daarbij wordt het product volledig in België geproduceerd, wat in tijden van Aziatische massaproductie zeker niet in het nadeel speelt.

null Beeld rv
Beeld rv
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234