Woensdag 21/04/2021

Openbaar vervoer

Landelijke gemeenten furieus over 'vuile buswissel' met Antwerpen

Bus van De Lijn op de Antwerpse Rooseveltplaats.  Beeld photo_news
Bus van De Lijn op de Antwerpse Rooseveltplaats.Beeld photo_news

De Lijn wil moderne en minder vervuilende bussen weghalen uit de Kempen en Vlaams-Brabant om ze te ruilen met oudere modellen die nu nog in de stad Antwerpen worden gebruikt. Door de invoering van de lage-emissiezone mogen die vervuilendere bussen de stad niet meer in. Maar de burgemeesters van onder andere Heist-op-den-Berg en Tremelo reageren woedend. "De Antwerpse CO2-besparing zal op onze kap gebeuren."

Op 1 februari voert Antwerpen de veelbesproken lage-emissiezone in waardoor oude en vervuilende voertuigen de stad niet meer in mogen of een forse toeslag betaald moet worden. De maatregel geldt voor alle voertuigen, dus ook voor bussen van De Lijn. De vervoersmaatschappij heeft daarom beslist om een zeventigtal oudere en vervuilendere bussen van de trajecten af te halen die de Antwerpse binnenstad bedienen, zo schrijft Gazet van Antwerpen vandaag.

De bussen worden geruild met modernere exemplaren uit de stelplaatsen van Mol, Heist-op-den-Berg, Westerlo, Tremelo en Aarschot. Volgens De Lijn hebben ook de oudere bussen, die nog een dieselmotor met een Euro 2-norm hebben, een roetfilter en mag de impact niet overdreven worden. "De oudere bussen zijn minder proper dan de nieuwe, maar het blijven wel propere bussen", zegt woordvoerster Astrid Hulhoven. Bovendien gaat het volgens De Lijn om een beperkt aantal bussen "die we snel aan het vernieuwen zijn. Dit is dus een tijdelijke oplossing."

"Op onze kap"

Maar de getroffen gemeenten zijn niet overtuigd. Luc Vleugels (CD&V), burgemeester van Heist-op-den-Berg, noemt de maatregel ongehoord. "Ik viel van mijn stoel toen ik dit vanmorgen las", zegt hij op Radio 1. "De CO2-besparing in Antwerpen zal op onze kap zijn. Als De Lijn zegt dat het wel meevalt met die vervuilende bussen, waarom moeten ze dan weg in Antwerpen?"

Voor Vleugels gaat het bovendien om meer dan enkel de uitstoot, ook het comfort is een belangrijk punt, vindt hij. De oudere bussen hebben minder zitplaatsen en zijn minder comfortabel dan de nieuwste modellen. "De minst comfortabele bussen gaan nu ingezet worden op langere trajecten op het platteland. Waar is de logica? Het is hoog tijd om een beweging vanuit de plattelandsgemeenten op te starten tegen de overheersing van de grootstedelijke regio's waar al het geld naartoe gaat."

Vleugels' collega Paul Dams (Open Vld) van Tremelo, sluit zich bij de kritiek aan. "Ik vind het ongeoorloofd dat De Lijn ons niet op de hoogte brengt van deze feiten en we dit via de pers moeten vernemen. Wij moeten maar onze plan trekken, dit kan niet." De gemeenten overleggen vandaag of ze nog stappen gaan ondernemen. De Lijn excuseert zich alvast dat de gemeenten zelf niet op voorhand op de hoogte werden gebracht.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234