Woensdag 28/09/2022

Land Rover test diesel-hybride

Basis van het systeem zijn twee elektromotoren: eentje op de achteras en eentje als startmotor op de krukas. Beeld UNKNOWN
Basis van het systeem zijn twee elektromotoren: eentje op de achteras en eentje als startmotor op de krukas.Beeld UNKNOWN

Land Rover is druk doende met eigen parallel hybride technologie uit te testen in de Freelander II. Bedoeling van deze "e_Terrain Technologies" is de volle terreineigenschappen van het merk te combineren met 30 procent minder CO2 uitstoot en evenredig minder verbruik. Het Brits-Indische merk kiest daarbij resoluut voor dieselmotoren (met roetfilter), geholpen door twee elektromotoren.

Basis is het ERAD Hybrid System (Electric Rear Axle Drive) dat eerder al in het LRX prototype werd voorgesteld. De elektromotor, die op 288 volt werkt en een piekvermogen van 35 kW heeft, zit op de achteras gemonteerd. Via een Haldex-koppeling op de cardanas kan hij ook de voorwielen aandrijven.

Puur elektrisch
Zo kan bijvoorbeeld volledig elektrisch in 4x4 modus gestart worden en is tot 200 Nm trekkracht beschikbaar. Voordeel is dat het koppel op deze manier heel precies kan gedoseerd worden om wielspin op glad wegdek te vermijden.

Maar het extra vermogen en koppel kan ook dienen om de dieselmotor bij te springen als meer kracht nodig is, zoals bij inhaalmanoeuvres of bij zwaar terreinwerk. De Haldex-koppeling laat ook toe de voorwielen van de achterwielen los te koppen en de diesel enkel die te laten aandrijven voor maximale brandstofbesparing.

Starter-generator
Een tweede elektromotor zit op de krukas gemonteerd (Crankshaft Integrated Starter Generator of CISG) en wordt gebruikt om de verbrandingsmotor te starten in minder dan 400 milliseconden. Op die manier kan de motor ook uitgeschakeld worden van zodra die niet meer nodig is, zoals bij stilstand voor een verkeerslicht. Dat scheelt 'm een behoorlijke slok op de borrel in verbruik en bijgevolg ook in CO2-emissies. Dit start-stop systeem zal vanaf 2009 al in de Freelander worden aangeboden.

Beide elektromotoren kunnen ook als generator gebruikt worden om energie die bij het remmen vrijkomt en anders als warmte zou verloren gaan, om te zetten in elektriciteit om de lithium-ionbatterijen bij te laden. Li-ion batterijen zijn de helft lichter dan de nikkel-metaal hydride batterijen die vandaag bijvoorbeeld in de Toyota Prius gebruikt worden en ze kunnen ook sneller opladen. Het batterijpack in de Freelander 'mule' zou niet meer plaats innemen dan een normaal reservewiel.

Terrain Response Systeem
Als chauffeur zal je weinig werk hebben aan het systeem, want het doet z'n ding volledig automatisch. Alles wordt gestuurd via het gekende Terrain Response systeem, waarbij je met een draaiknop de terreinomstandigheden kiest en de auto zich automatisch in de meest geschikte modus zet.

Nieuw op de draaiknop is de ECO-stand, naast 'dynamisch', 'gras, gravel en sneeuw', 'modder en rotsen' en 'zand'. In de ECO-stand kiest het systeem de krachtbron die het meest bij de omstandigheden past. Zo zal in kruipend fileverkeer de auto volledig elektrisch rijden zonder uitstoot en springt de diesel slechts bij indien nodig.

In 'dynamische' modus die vooral voor snelweg bedoeld is, zullen de dieselmotor en de voorwielen het merendeel van het werk doen. In het zand kan dan weer de gecombineerde kracht van beide nodig zijn om voort te ploegen. (jvr)

null Beeld UNKNOWN
Beeld UNKNOWN
null Beeld UNKNOWN
Beeld UNKNOWN
null Beeld UNKNOWN
Beeld UNKNOWN
Electric Rear Axle Drive (ERAD) Beeld UNKNOWN
Electric Rear Axle Drive (ERAD)Beeld UNKNOWN
Electric Rear Axle Drive (ERAD) Beeld UNKNOWN
Electric Rear Axle Drive (ERAD)Beeld UNKNOWN
Crankshaft Integrated Starter Generator (CISG) Beeld UNKNOWN
Crankshaft Integrated Starter Generator (CISG)Beeld UNKNOWN
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234