Maandag 28/11/2022

Lam geserveerd op de wijze van Ben

theater

mohamed 'ben' benaouisse gaat eigen weg met 'het is lam'

Gent / Van onze medewerker

Peter Anthonissen

Met het Alexis Dallièrefonds wil het Gentse theaterhuis Victoria een vijftal kunstenaars per seizoen de stimulans bieden om een nieuwe, andere stap binnen hun artistieke parcours te zetten. De 'fondsgenieters' krijgen elk 200.000 frank (4.958 euro), en zijn vrij dat bedrag te besteden zoals zij het nodig achten. Mohamed 'Ben' Benaouisse, die onder meer te zien was met Alain Platel en Arne Sierens en met het trio Latrinité, ging als eerste in dit kader aan de slag. In Het is Lam paart Benaouisse persoonlijke herinneringen aan zijn jeugd en zijn in 1998 overleden vader aan de symbolen van de twee culturen waarmee hij is opgegroeid: de Belgische en de Marokkaanse. Op het toneel heeft hij objecten uitgestald die onlosmakelijk met een van beide verbonden zijn, of die van betekenis verschillen naargelang je ze vanuit een Belgisch of een Marokkaans perspectief bekijkt. Centraal achterin bijvoorbeeld staat een fonteintje in de vorm van een lam waarvan het bloed wordt opgevangen in een kelk. Dat beeld is op het Lam Gods van de gebroeders Van Eyck (zie ook pagina 39) geïnspireerd, maar ook in de islam speelt het schapenjong uiteraard een belangrijke rol. Benaouisse hoedt er zich echter voor in naam van deze of gene cultuur te spreken, en presenteert zich met dit project nadrukkelijk als individu.

Bijna elke zin begint met 'je me souviens', een verwijzing naar het gelijknamige boek van Georges Perec. Veelzeggend is ook dat Benaouisse vergezeld gaat van twee Vlaamse vrouwen (met hoofddoek!) en vijf Arabische jongeren en jongetjes, maar dat hij nooit actief met hen in dialoog treedt. Het liefst neemt hij zelf het woord. Door zichzelf als spreker-verteller-dj op te voeren, houdt hij zich op een afstand van zijn omgeving en de gemeenschap, en beklemtoont hij zijn eigenheid. "Ik ben danser geworden, omdat ik niet in de fabriek van mijn vader wou gaan werken", zegt hij op een gegeven moment. Ook toen al ging hij zijn hoogstpersoonlijke weg.

In tegenstelling met de krachtige fysiek die hij in eerdere producties tentoonspreidde, laat Benaouisse zich in Het is Lam van een meer beschouwende kant kennen. Als zelfstandig theatermaker heeft hij duidelijk eigen ideeën, maar hij is nog te veel bezig geweest met het compileren in plaats van het uitwerken ervan. Zijn eigen inbreng als danser bijvoorbeeld blijft daardoor vrij schuchter. Het is Lam is vooral boeiend als aanzet tot meer.

WAT: Het is Lam WIE: Mohamed 'Ben' Benaouisse / Victoria WAAR EN WANNEER: nog op zaterdag 22 december om 20.30 uur in Victoria, Fratersplein 7, 9000 Gent (tel. 09/225.37.32)ONS OORDEEL: Het is Lam is vooral boeiend als aanzet tot meer.

'Ik ben danser geworden, omdat ik niet in de fabriek van mijn vader wou gaan werken'

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234