Zondag 27/09/2020

Lak aan vetkuiven

Tot de grootste afnemers van haarlak behoren allicht Fabiola en Beatrix, wier betonkapsel stormen kan trotseren

Met Danny Zuko zette John Travolta in Grease een onvergetelijk personage neer. In het Frans heet de film Brillantine. Brillan- tine (water en glycerine zijn de hoofdbestanddelen) smeerden Europese jongens in de jaren vijftig door hun vetkuif om ze te doen glanzen en stijf overeind te laten staan. Dat was andere koek dan de meestal iele gelpiekjes van nu à la Sam Gooris.

Terwijl de jongens aan de slag gingen met hun vetpot, ontdekten de meisjes de weldaden van haarlak, Hairspray, ook al de titel van een film geworden. In 1955 ontwikkelt het Duitse merk Schwarzkopf 'Taft, het vloeibare haarnetje', de eerste haarspray in Europa. Wellicht het bekendste merk is Elnett, van l'Oréal, dat kort daarna verscheen.

Elnett Satin viert dit jaar zijn vijftigste verjaardag en herdenkt hoe het in het Expojaar 1958 zijn intrede maakte als Oréal Net. Uit de beide omschrijvingen blijkt dat tot dan vrouwen hun weerbarstige haren in bedwang hielden met een ragfijn, bijna onzichtbaar haarnetje.

Nu kwam er een in alcohol oplosbaar polymeer dat onder druk werd verstoven, waardoor het haar omweven werd door een laagje dat het tegen vocht beschermt. Maar wie met zijn gelakte kapsel in de regen had gelopen, kwam toch thuis met een plakkerige suikerspin die amper meer te redden was. Het haar voelde tot aan de volgende wasbeurt droog, breekbaar en plakkerig aan. Maar aan de producten werd gewerkt.

Twee jaar later wordt Elnett Souple gelanceerd, in 1962 volgt Elnett Satin. De mode is veranderd, de jaren zestig vereisen nonchalantere kapsels en veel volume. De jaren tachtig worden dan weer die van de stevige fixatie. Gel en mousse zijn nu de nieuwe wonderproducten, maar niettemin haalt Elnett in 1987 de kaap van 1 miljard verkochte producten. De fabrikant blijft vernieuwen, er komt haarlak die minder stijf is, die speciaal voor droog of voor gekleurd haar is ontworpen. L'Oréal weet enkele grote sterren als Claudia Schiffer, Penélope Cruz en Jennifer Aniston te strikken om hun hoofd te lenen aan zijn reclamecampagnes. 'Omdat je het waard bent.'

Tot de grootste afnemers van haarlak behoren ongetwijfeld koninginnen als Fabiola en Beatrix, wier onveranderlijk betonkapsel stormen kan trotseren zonder dat er één haartje beweegt.

Vrijwel alle haarsprays zijn licht ontvlambaar, en de spuitbussen bevatten ether, butaan- en propaangas. Om de milieuhinder te beperken zijn de meeste bussen haarlak tegenwoordig vrij van cfk's.

De geur van haarlak kan bedwelmend zijn, zeker als er kwistig mee wordt gespoten, wat in de tijd van het BB-vogelnestkapsel (beehive) nodig was om die toren in model te houden. Dat ervoeren onlangs nog een klas kinderen en hun juf, van de Nederlandse basisschool De Toermalijn. Elf van hen moesten naar het ziekenhuis nadat zij onwel waren geworden tijdens een musicaluitvoering. De oorzaak was het gebruik van spuitbussen haarlak in combinatie met de warmte en te weinig ventilatie.

Tot slot een tip uit de huis-, tuin- en keukenkast: voeg een restje wodka toe aan uw gewone shampoo, het zal uw haren nog meer doen glanzen.

Bill Brillantine

Je n'ai pas oublié

Bill Brillantine

Et ses cheveux lustrés

Toujours huilés

Bill Brillantine

Où es-tu donc passé

Mais que t'est-il arrivé ?

Bill Brillantine (x2)

(Eddy Mitchell, 2000)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234