Dinsdag 29/11/2022

Lagekostenterminal van Brussels Airport stuit op belemmeringen

Minstens half jaar uitstel voor 'gouden ei' van luchthaven Zaventem

De opening van de nieuwe lowcostterminal op de luchthaven van Zaventem zal minstens zes maanden vertraging oplopen. In plaats van in april 2009 zal Brussels Airport pas 'tegen het winterseizoen 2009-2010' gebruik maken van de geplande lagekostenpier. Reden daarvoor, aldus Brussels Airport, is de administratieve rompslomp.

Door Marjan Justaert

BRUSSEL l Er zijn nog andere factoren die roet in het eten strooien. Zo mag de luchthavenuitbater voorlopig geen aantrekkelijkere tarieven aanrekenen aan de kleintjes. Ook hangt het zwaard van Damocles Zaventem boven het hoofd in de vorm van de aangekondigde 'vliegtaks'.

Twaalf incheckbalies en zes gates (uitbreidbaar tot vijftien in de toekomst) zal de nieuwe lowcostterminal op Zaventem tellen, goed voor 3.000 bijkomende jobs. Het kostenplaatje? 17 miljoen euro. Bedoeling is om het 'lowcostsegment' van de luchthaven op te trekken tot vier miljoen passagiers. Momenteel krijgt Brussels Airport jaarlijks ruim 18 miljoen passagiers over de vloer.

In februari van dit jaar kondigde Wilfried Van Assche, CEO van Brussels Airport, aan dat de lagekostenpier tegen april volgend jaar operationeel zal zijn. Gisteren raakte bekend dat die timing niet gehaald zal worden. Woordvoerder Jan Van der Cruysse: "De opening zal enkele maanden later plaatsvinden. We mikken op winter 2009. Het uitstel heeft niets te maken met budgettaire redenen, maar alles met bouwaanvragen en vergunningen."

De lagekostenpier stuit al van meet af aan op hevig verzet. Verschillende betrokkenen zijn niet opgezet met de plannen, met name een handvol actiegroepen uit de Rand met in hun zog Brussels milieuminister Evelyne Huytebroeck (Ecolo). De omwonenden vrezen voor geluidsoverlast en hekelen het feit dat de luchthavenuitbater verzuimde een milieu-effectenrapport op te stellen. Dat is ook de reden waarom de nodige vergunningen momenteel op zich laten wachten.

Maar ook de gevestigde full service-luchtvaartmaatschappijen zien met lede ogen aan hoe de luchthavenuitbater de budgetvliegers probeert te pamperen met extra voordelige tarieven en een eigen pier. "Geen commentaar", klinkt het bij Geert Sciot, woordvoerder van Brussels Airlines. Enkele maanden geleden lieten verschillende maatschappijen evenwel weten dat ze een extra terminal niet nodig vinden. Het intra-Europese verkeer is al een tijd in vrije val en "Zaventem heeft nog capaciteit te over", klonk het.

"Dat is zo", bevestigt luchtvaartexpert Herman De Wulf. "Zaventem is gebouwd voor 30 miljoen passagiers per jaar, en haalde op haar hoogtepunt in 2000 'slechts' 21 miljoen passagiers. Puur infrastructureel gezien is de uitbreiding niet nodig, maar het is duidelijk dat Brussels Airport de kleintjes aan boord wil houden. Het gevaar bestaat dan dat de full service-maatschappijen weglopen."

Daarnaast heeft de Dienst Regulering van het spoorvervoer en van de nationale luchthaven (FOD Mobiliteit) het financiële voordeel afgekeurd dat Brussels Airport wilde toekennen aan budgetvliegers die gebruik maken van de lowcostterminal. De waakhond van het trein- en luchtverkeer heeft beslist dat de luchthavenuitbater zich nog enkele jaren moet houden aan de voor iedereen geldende passagierstaks.

"De tarieven zijn niet wat ons bezighoudt", reageert Oliver Aust, woordvoerder van de Britse lagekostenmaatschappij easyJet. "Het zou een mooie, verstandige geste zijn van Zaventem om de charges aan te passen en niet enkel de 'huismaatschappij' te beschermen, zoals Schiphol dat doet met KLM. Maar wat ons zorgen baart, is de vliegtaks die jullie regering in de begroting heeft ingeschreven. Als die daadwerkelijk wordt ingevoerd, zal Brussels Airport ongetwijfeld krimpen. In dat geval zal easyJet opnieuw moeten bekijken of Brussel nog tot de mogelijkheden behoort."

Voor SkyEurope, een andere budgetvlieger, blijft Brussel nog wel even in de portfolio. Tomas Kika: "We zijn voorstanders van alle kostenbesparende maatregelen op een luchthaven maar geven geen commentaar op de nieuwe lagekostentterminal. Wat ons betreft, blijft Zaventem een belangrijk knooppunt. We proberen zelf de kosten te drukken door niet langer te focussen op een snelle expansie maar op een efficiënt luchtvervoer."

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234