Vrijdag 14/08/2020

Review

Lady Gaga brengt de Super Bowl op kookpunt

Lady Gaga tijdens de Super Bowl.Beeld AFP

Alsof de feitelijke wedstrijd vannacht al niet historisch genoeg was, parkeerde ook Lady Gaga haar Super Bowl halftime show in het pandemonium van American football.

In feite zijn er geen nadelen aan American football: in tegenstelling tot niet-Amerikaans voetbal, is het ingenieus en spannend, er worden massa's punten gescoord én er zit muziek in. Niet van het soort Fisher-Price-synthesizerdeuntjes waarmee de Rode Duivels het moeten stellen, maar – met uitzondering van Coldplay vorig jaar – legendarische popmuziek. (Oké, er zijn ook de hoofdletsels en andere blijvende mankementen van de spelers, maar laten we, for the sake of this review, stellen dat daar naar alle waarschijnlijkheid nog nooit een nieuwe relativiteitstheorie aan verloren is gegaan.)

Eerlijkheidshalve moet ik nu ook wel stellen dat geen enkele popact afgelopen nacht had kunnen tippen aan de historische Super Bowl LI-wedstrijd: de eerste ooit die in overtime ging en de vierde overwinning van de New England Patriots op tien jaar tijd, niettegenstaande die voor halftijd (en voor het hoofdprogramma opkwam) ten dode opgeschreven leken. Zelfs al hadden Madonna, Michael Jackson en Prince samen The Beatles staan coveren, dan nog had dat verbleekt bij de imposante manier waarop de New England Patriots een achterstand op de Atlanta Falcons wegwerkten om het spel uiteindelijk in overtime in hun voordeel te beslissen. It was the perfect illusion.

Wat allemaal niet wil zeggen dat Lady Gaga zelf ook niet alles uit de kast haalde om de geschiedenisboeken te halen, of toch al zeker om het optreden van Coldplay van vorig jaar te doen vergeten. In zoverre special guest Beyoncé dat toen al niet zodanig treffend heeft gedaan dat de helft van de mensen met wie ik afgelopen nacht in een bar in Brooklyn naar de Super Bowl zat te kijken er heilig van overtuigd was dat Zij vorig jaar de hoofdact was.

Beeld AFP

Maar Gaga gaf deze nacht de Z in 'Zij' mogelijk nog meer glans door haar optreden te beginnen op het dak van het NRG Stadium in Houston, Texas, en er vervolgens af te springen – tachtig meter naar beneden. Of zo leek het althans. We stonden er niet naast. 

Sowieso niet gefaket: de sterrenhemel waarvoor de popprinses eerst 'God Bless America' van Irving Berlin en vervolgens 'This Land Is Your Land' van Woody Guthrie inzette. Dat die laatste zijn nummer eigenlijk bedoeld had als kritiek op 'God Bless America' is ofwel ironisch ofwel - ze krijgt het voordeel van de twijfel - een statement.

Dat gezegd zijnde, wat doet het er überhaupt toe, als je met open mond naar een sterrenhemel in de vorm van de Amerikaanse vlag zit te kijken? Met dank aan ruim driehonderd drones die – ook geschiedenis – in perfecte formatie boven het voetbalstadion vlogen.

Eens op de begane grond – zij het eerst nog wel een tiental meter erboven op een soort Mad Max-stelling – vuurde een glitterende en vocaal naar goede gewoonte vulkanische Lady Gaga eerst 'Poker Face' af, gevolgd door haar Madonna-cover 'Born This Way'. Daarbij niet onaardig geholpen door een overdosis vuurwerk en – naarmate de set vorderde – eveneens genoeg feitelijk vuur om een volledige jungle weg te jagen.

Klein minpunt: wie had gehoopt dat de amazone van de gelegenheid gebruik zou maken om het beleid van Donald Trump nog wat platter te branden, kwam redelijk bedrogen uit. Of het moet zijn dat ze 'Born This Way' nog eens heeft afgestoft louter om 'don't be a drag, just be a queen, whether you're broke or evergreen, you're black, white, beige, chola descent, you're Lebanese, you're Orient' te debiteren. Maar dat is allicht nog verder gezocht dan waar Trump de meeste van zijn bruiden zoekt – vér!

Beeld AFP

Terwijl Gaga er de hits 'Telephone' en 'Just Dance' doorjoeg, en de regisseur van dienst aan de makers van de MIA's liet zien hoe je een camerakraan gebruikt, werden al snel twee andere dingen duidelijk: het popicoon had aan haar setdecorateur laten weten dat ze 'overal sterren' wil zien, en het publiek dat voor het podium stond, zat mee in het complot. Dat laatste werd zelfs overduidelijk, toen Gaga liet weten dat ze een 'Million Reasons' had om er de brui aan te geven, waarop het publiek zich – de drones waren op – in perfecte formatie over het voetbalveld verspreidde. Voor wie trouwens nog nooit 'Million Reasons' had gehoord: haar recente album moet ook verkopen.

Met ruim dertig dansers op het podium en een paar honderd errond gaf Lady Gaga, die zich intussen van een paar lappen textiel had ontdaan, er vervolgens daadwerkelijk de brui aan met een – het vuur was niet op – stomende versie van 'Bad Romance'. Nadien nog even snel een bal vangen, 'Super Bowl LI' roepen, voor de verandering van een paar meter boven de grond naar beneden springen, en vooral ook het oorverdovende applaus incasseren van een café in Brooklyn dat die avond nog nooit zo uitbundig én aandachtig naar tien kolossale tv-schermen had staan kijken. 

Toegegeven, het voorprogramma was niet bijster boeiend geweest en de gruwelijk suspensevolle climax van de afterparty moest nog komen, maar wat Super Bowl halftime shows betreft, heeft Lady Gaga zich afgelopen nacht – op haar eentje, Coldplay – van een plaats in de geschiedenisboeken verzekerd.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234