Zondag 05/04/2020

Auto's

Lada voldoet niet meer aan uitstooteisen en stopt verkoop in West-Europa

Een Oude Lada-poster uit de Sovjettijd.Beeld rv

Lada stopt met de verkoop in West-Europa. Liefhebbers van deze typische Oostblokauto moeten nu nog meer moeite doen om er eentje aan te schaffen.

Acht Lada’s staan er in de garage van Nederlander Mark Zeemering (38). Dat past makkelijk, want hij heeft zijn woning er destijds op uitgezocht. Dat er mensen zijn die zijn hoekige wagens bespotten en zelfs lelijk vinden, kan hij moeilijk begrijpen. “Een Lada is zo’n bijzondere verschijning.”

Vanaf volgend jaar wordt het voor Ladaliefhebbers een stuk lastiger om hun collectie uit te breiden. Lada stopt met de verkoop in West-Europa. De auto’s van het Russische merk zouden niet voldoen aan de Europese normen voor de uitstoot van fossiele brandstoffen. Daarop zou Avtovaz, het moederbedrijf van Lada en de grootste autofabrikant in Rusland, de uitvoer staken.

Wie vroeger in een Lada reed, kon rekenen op honende of meewarige commentaren. De auto’s zouden in het beste geval elke ochtend moeten worden aangeduwd, donkere rook braken of door roest uit elkaar vallen. 

Nu gaan de duimen omhoog als mensen mijn Lada zien, zegt Zeemering, naast autoverzamelaar ook voorzitter van Lada Club Nederland. De negentig leden daarvan komen sinds de oprichting van de vereniging in 1986 bijna maandelijks bijeen voor een nieuwjaarsrit, ledenvergadering of oldtimerdag. “Als ik voorbijrijd, worden telefoons tevoorschijn gehaald om foto’s te maken. ‘Wow, een Lada!’, zeggen ze dan.”

Beeld REUTERS

Ondergeschoven

Volgens Zeemering is de Lada een ondergeschoven kindje. “Alle moppen, grappen en bekrompen opmerkingen zijn onnodig en volledig onterecht. De Lada zit technisch goed in elkaar en gaat met juist onderhoud jaren mee. Kijk maar naar die van mij, die komt uit 1973 en is nog in goede staat.”

Voor de echte liefhebber is er met het besluit van Avtovaz geen man overboord, zegt hij. “Als de Lada niet meer in Duitsland gekocht kan worden, dan moet hij maar van wat verder weg komen. Je moet er meer moeite voor gaan doen, maar dan rij je wel in iets exclusiefs.”

Vandaag is het nog mogelijk om via Duitsland of Oostenrijk een exemplaar te importeren. In 2020 is dat gedaan, aldus een woordvoerder van Autovaz tegen Russische media. Het bedrijf droomt er wel van “een nieuw model van wereldklasse” te ontwerpen, om dat dan samen met autoalliantie Renault-Nissan op de markt te zetten. 

In Rusland zelf is Lada nog redelijk populair, met een jaarlijkse verkoop van zo’n 360.000 exemplaren. Er zouden het afgelopen jaar zo’n 38.000 Lada’s buiten Rusland zijn verkocht, vooral in voormalige Sovjet-republieken.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234